Monday, November 24, 2014

Dracula diskuterar "samvetsfrihet"

Den senaste månaden har ju vuxencurling återigen blivit ett aktuellt tema. I samband med det fick jag en exklusiv intervju med Bram Stokers Dracula.

- Greve Dracula, du har ju inte legat på latsidan sedan sist. Berätta!

- Jo, jag har vidareutbildat mig. Utbildning är A och O! Kryptan därhemma förfaller och jag behöver en inkomst för att hålla jämn takt med renoveringskostnaderna.

- Sant, sant. Och nu jobbar du alltså som sjuksköterska på akutvårdsavdelningen.

- Nja... Alltså, det var det som var meningen, men jag fick inte jobbet. Diskriminering!

- Oj, det låter ju inte bra! Berätta mer?

- Sjukhuset anställde en annan person när jag berättade att jag inte kan hjälpa till att ge blodtransfusioner. Du förstår, det strider mot mitt samvete att tappa in blod i folk istället för ut.

- Men det låter som en ganska viktig uppgift just inom akutvården? Så varför valde du just den utbildningen?

- Jag vill vara med och se livets mirakel när människor som blivit slarvsylta i bilolyckor räddas. Jag tycker bara inte att de ska behöva få blod.

- Okej... Och du visste innan att blodtransfusioner är en väldigt viktig uppgift inom jobbet?

- Ja, men det är väl inte mitt problem. Jag har väl rätt att jobba med vad jag vill fast anpassat till vad jag själv känner för.

- Så nu har du anmält sjukhuset till diskrimineringsombudsmannen.

- Just precis! Att välja en jobbsökande som vill göra hela jobbet är diskriminering mot oss som bara vill göra halva jobbet. Det borde en arbetsgivare förstå.

- Och hur svarar du de kritiker som är oroliga att sjuka människor som kommer in inte får de blodtransfusioner de behöver - och har laglig rätt till - för att personalen tycker att "det vore fel"?

- Nu försöker du få det här till att handla om patienterna, men det här handlar faktiskt om MIG. Att jag är övertygad om någonting och vill att alla andra ska tycka likadant. Patienterna har väl inget med saken att göra.

- Slutligen, kan du inte tänka dig att ta ett annat sjuksköterskejobb då, till exempel inom blodgivningen, då får du ju tappa ut blod istället för att hälla in?

- Men jag tycker ändå att det är diskriminering. Du är dum.

- Tack då, Greve Dracula.

2 comments: