Saturday, November 29, 2014

Bilbo

När jag såg första delen i den nya filmtrilogin Hobbiten, löst baserat på J.R.R. Tolkiens bok Bilbo, var jag inte imponerad. Ett slarvigt genomfört försök att skrapa mesta möjliga kosing ur framgångarna med Sagan om ringen-filmerna (som ju faktiskt var riktigt bra). Bristen på intrig har de försökt dölja med en serie tramsigt spektakulära actionscener. Mellan Tolkiens ursprungliga gulliga barnbok och den bombastiska storfilmen med sliskigt storvulna repliker finns lika många likheter som mellan Mona-Lisa och en kopia målad av en tvååring med fingerfärg.

Men det måste jag ha glömt, för häromdagen såg vi ändå del två i samma filmserie. Inte imponerad nu heller. Trams och märkliga slagsmålsscener försöker kompensera en mycket bristfällig för att inte säga icke-existerande story.

Stackars Tolkien, en hel generation kommer nu växa upp och tro att han skrev dussinaction med slapstickinslag.

2 comments:

  1. Första filmen tyckte jag var okej och jag gillade att vara tillbaka i Tolkiens värld, men sedan. Att tvåan kostade typ 155 kr på bio gjorde att jag i ren protest vägrade att gå och när jag såg den hemma sedan var jag glad för min vägran. Trean ska visst kosta ännu mer (!) och jag fattar inte hur Jackson tänkt för filmerna är mest bara barnsliga och fåniga... Skönt att höra att någon mer tycker som jag :)

    ReplyDelete