Thursday, November 6, 2014

3x3: Nässlorna blomma

Jag har läst ut alla tre böcker som jag åtog mig i Pocketlovers "3x3-utmaning"!

Den sista var Harry Martinsons Nässlorna blomma som handlar om en liten pojke från en mycket fattig familj. Han säljs på sockenauktion när familjen faller sönder och flyttar sedan runt på olika gårdar som någon slags billig hushållsslav. Tänk att Sverige var så fattigt för bara ett par generationer sedan. Det sätter saker och ting i perspektiv. Idag tar vi all vår vardagslyx och höga levnadsstandard för given.

Martinson skriver enkelt och rakt på sak och det naiva barnperspektivet gör texten lättläst och ganska känslig.

En klassiker? Visst!

5 comments:

  1. Harry Martinson läste jag för länge sedan. Såg du Aniara: http://www.svtplay.se/video/2423462/aniara-en-svensk-operaklassiker

    ReplyDelete
  2. Den klassikern var det länge sedan jag läste. En stark bok om övergivenhet och överlevnad, vill jag minnas. Barn och gamla kunde verkligen fara illa på den tiden.

    ReplyDelete
  3. Bra jobbat! Jag är knappt halvvägs i bok nr 2, tyvärr inte lika lättläst ...

    ReplyDelete
  4. Bra jobbat. Jag har hunnit halvvägs i min tredje bok nu så den är väl utläst om någon dag.

    ReplyDelete
  5. Kanske ska våga mig på Harry Martinsson jag med, perspektiv på livet är bra att ha!

    ReplyDelete