Tuesday, October 28, 2014

Tre rysliga rysare

Förra året när Lyran hade Allhelgonatema i trion tipsade jag om Roald Dahl, John Ajvide Lindqvist och Edgar Allan Poe.

I år får det bli tre andra klassiker:

Selma Lagerlöfs spökhistoria Herr Arnes penningar lyssnade vi på i radioteaterformat ur SRs öppna arkiv i somras. Ett mycket våldsamt gäng rånar och slår ihjäl Herr Arne och hela hans familj. Men en flicka överlever och hon får hjälp av sin mördade fostersyster för att hämnas banditerna, efter diverse förvecklingar. Spännande!

I Oscar Wildes Porträttet av Dorian Gray säljer en ung dandy sin själ i utbyte mot ett vackert utseende. Han själv förblir ung och hans målade porträtt åldras istället... Men säg den pakt med hin som inte har en lurig hake.

Och så tar vi en Poe till, ja det gör vi! Den oslagna skräckmästaren. Ett av mina tidigaste Poe-minnen är novellen Grodan om en dvärg som misshandlas och förnedras vid hovet. Men hämnden blir gruvlig... och ganska invecklad, det har med orangutangdräkter och kedjor att göra. Resten får du läsa dig till själv.

Bu!

21 comments:

  1. Håller med om att Poe är mästerlig även om skräck inte är min genre egentligen. Måste se till att läsa om Dorian Gray snart känner jag, historien börjar bli lite luddig i kanterna i minnet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns skräck och så finns det skräck. Och så finns Edgar Allan Poe.

      Delete
  2. Poe är en mästare på läskigheter. Tack för tipsen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allt som skrivits efter honom känns som bleka kopior. Möjligen undantaget "Låt den rätte komma in".

      Delete
  3. Härligt med gamla spökhistorier och roligt att Selma fick vara med! Min trio blir nog mer modern...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det brukar vara så, att ni andra får bidra med det moderna.

      Delete
  4. Edgar Alla Poe är mästaren på skräcknoveller! Just denna novell känner jag inte igen, trodde jag läst det mesta av honom ju! Selma Lagerlöfs berättelse läste jag för inte så länge sedan, jag fann den vara väldigt sorglig faktiskt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Väldigt sorglig! Och oväntat blodig för att vara Selma.

      Delete
  5. Tre titlar som jag hört talas om men inte läst. Tack för påminnelsen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Då har du något skoj, ursäkta läskigt, att se fram emot.

      Delete
  6. Får lägga dessa på tipslistan, gillar skräck

    ReplyDelete
  7. Har aldrig tänkt mig Selma som skräckförfattare. Läser jag fler av henne blir det nog inte Herr Arnes penningar då.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selma gillade att skriva spökhistorier! Men inget jag läst av henne har varit blodigt på samma sätt som Herr Arne.

      Delete
  8. Tack för tipset om Selma Lagerlöfs "Herr Arnes penningar". Den borde man säkert läsa, förstås...

    ReplyDelete
  9. Har Selma skrivit en spökhistoria?! Det trodde jag inte om henne:).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo! Körkarlen har också spökerier, för att inte tala om Gösta Berlings saga!

      Delete
  10. Skräck, som ett vitt fält i min läshistoria... Undvijker det så långt det går, så jag vet inte om jag kan hitta tre stycken ens...

    ReplyDelete