Tuesday, October 21, 2014

Tematrio: prisvinnare

Lyran tar rygg på Augustpriset och efterlyser tre tips på tema "prisvinnare".

Här kommer tre olika vinnare av tre olika pris:

Sofi Oksanen är ett geni, därför är det inte konstigt att hon fick Nordiska rådets litteraturpris 2010. Hon kommer att få Nobelpriset en dag också, annars är världen upp-och-ner. Läs Utrensning. Och När duvorna försvann. Och Stalins kossor. Äsch, läs allt av Sofi Oksanen, vetja.

Jag gillade också förra årets Augustprisvinnare, Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande. Kanske inte någon större överraskning eftersom jag ofta nämner på den här bloggen att Andersson är Sveriges enda intellektuella gigant.

Och så prisernas pris, Nobelpriset. Om du inte har läst Herta Müllers Hjärtdjur så gå genast till biblioteket och skaffa hem ett exemplar. Müller skriver liksom både korthugget och känslovarmt på samma gång, jag kan inte beskriva det men jag var alldeles betagen när jag läste henne första gången.

Grattis alla vinnare!

22 comments:

  1. Har inte läst någon av dessa men är sugen på att testa Oksanen.

    ReplyDelete
  2. Herta Müller gillar jag, hon har ett helt eget språk, uttrycker svåra saker kort.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis, det är väldigt imponerande.

      Delete
  3. Läst ett par böcker av Oksanen. Utrensning är ruskigt bra.

    ReplyDelete
  4. Sofi Oksanen fick Finlandiapriset för "Utrensning" också, år 2008 tror jag. Så den boken har verkligen fått pris.

    ReplyDelete
  5. Ja, Sofi Oksanen måste få nobelpriset! Och Hjärtdjur är en fantastisk bok.

    ReplyDelete
  6. Hos dig var det böcker och författare som jag hört talas om och är nyfiken på. har dock inte läst någon ännu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Då har du mycket intressant läsning framför dig

      Delete
  7. Ingen av dem har jag läst, och kommer nog inte att läsa heller, så många andra böcker som ligger och väntar på att jag ska ta itu med dem. Jag får leta efter deckare som vunnit priser om jag ska klara den här utmaningen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tips: googla Agatha Awards

      Delete
    2. En av böckerna jag valde hade fått ett Agatha ward ;-)

      Delete
  8. Alla dessa böcker som man vill läsa! Och den lilla tiden som aldrig räcker till! Jag måste nog slita mig från deckarträsket en aningen och ge mer utrymme för annat!

    ReplyDelete
  9. Utrensning är den enda av dina tre som jag läst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ge Hjärtdjur en chans, den är minst lika bra den.

      Delete
  10. Oksanen är jag nyfiken på och har varit det ett tag, men andra böcker kommer alltid före. Om nu Oksanen hade haft med en vampyr eller två i boken så hade jag säkert redan läst den... :)

    ReplyDelete