Monday, October 6, 2014

Tematrio: prepositioner

Lyran har nu gått över till prepositioner. Undrar hur många Under det rosa täcket som kommer att dyka upp bland bloggtipsen den här gången?

Mitt första tips är Skära för sten av Abraham Verghese. Om två tvillingbröder i Etiopien - modern en indisk nunna, fadern en brittisk kirurg. De växer ifrån varandra och går skilda vägar men hänger ändå ihop... Ett familjeepos med lite annorlunda bakgrundskuliss! Mycket läsvärt.

En annan titel med preposition är An angel at my table, Janet Frames självbiografi. Frame är en nyzeeländsk variant av vår Moa Martinsson, hon skrev klassisk arbetarlitteratur ur kvinnoperspektiv. Samt gjorde mycket obehaglig bekantskap med femtiotalets inhumana psykvård. En otäck biografi i korthuggen, rakt-på-sak-stil.

Slutligen tänkte jag nämna en bubblare: Agatha Christie, Passenger to Frankfurt. De flesta tänker bara på Christie som författare av pusseldeckare, men hon skrev också en serie mycket skruvade spionromaner med absurd humor och många vändningar. Spännande men framför allt galna. I Passagerare till Frankfurt figurerar både ett bayerskt spökslott, Hitlers hemlige son och en mycket mystisk kvinna som söker skydd hos främlingar på flygplatser - eller?

Ps. Vad jag önskar att jag hade läst Marcel Proust. Då skulle jag ha tagit tillfället i akt och skrutit här.

23 comments:

  1. Ja det visst jag inte om Agatha Christie, får kolla om man kan få tag på någon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ett par andra titlar åt spionhållet är "Seven dials mystery" och "The secret adversary", jag vet tyvärr inte vad de heter på svenska. Men "Passenger to Frankfurt" är den allra vildaste av dem alla, den rekommenderar jag!

      Delete
  2. Janet Frames böcker har jag länge varit sugen på att läsa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag hade aldrig hört om henne, men så skulle jag ha tag i någon från Oceanien till en bloggutmaning förra året och jag är mycket glad över att det var just Frame jag snubblade över!

      Delete
  3. Skära för sten tyckte jag mycket om liksom Janet Frame. men den delen av Agatha Christies författarskap kände jag inte till. kul!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, de är ju inte lika poppis som Poirot-deckarna - jag gissar att inte alla ens är översatta till svenska. Och så har hon några som är lite på en glidande skala mellan spionroman och deckare, nämligen böckerna med paret Tuppence och Tommy i huvudrollen.

      Delete
  4. Dags att googla grammatik igen då! Få se vad jag hittar som passar in sen. Jag gillade Christie när jag var ung, men läste nog mest hennes böcker om miss Marple, som jag gillade bättre än de om Poirot... Det där låter kul, kanske får kolla vad bibblan har av henne! Eller söka på antikvariat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. i, på, för, av, under, över, till exempel! Titlar med "i" borde det finnas gott om, om inte annat.

      Delete
  5. Bayerska spökslott låter egentligen helt rätt för mig..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bayerska spökslott borde det vara mer av generellt i de flesta böcker

      Delete
  6. Skära för sten finns faktiskt i min egen hylla, helt oläst och mycket dammig, får kanske se till att läsa den nu då! Den sista blev jag väldigt nyfiken på faktiskt!

    ReplyDelete
  7. Här har jag inte läst en enda titel, men jag blir lite nyfiken på Agatha Christies spionromaner. Hon är riktigt bra, så detskulle vara kul att testa på :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hon är faktiskt alldeles strålande. När jag var yngre läste jag dem bara som pusseldeckare och försökte lista ut mördaren "före" detektiven, men nu i aningens mer mogen ålder så inser jag hur ROLIG hon dessutom är! Bitsk och lite cynisk på ett lurigt sätt.

      Delete
  8. Agatha Christie-boken låter spännande :)

    ReplyDelete
  9. Låter som en intressant familjesituation i Skära för sten, tack för tipset.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Däremot har jag fortfarande inte riktigt begripit vad den märkliga titeln egentligen betyder

      Delete
  10. Verghese har jag ju i hyllan. Oläst! Jag köpte den en sommar för att Barack Obama hade valt den som sin sommarläsning. Sen var den visst väldigt tjock ... Tack för påminnelsen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kanske lite tjock men den kändes inte särskilt svårläst om det är till någon hjälp

      Delete
  11. Låter som spännande och intressanta böcker alla tre :)

    ReplyDelete