Saturday, October 25, 2014

Sisterhood of the World Bloggers Award

Jag blev nominerad till Sisterhood of the World Bloggers Award av bokbloggen Mias bokhörna - stort tack för det!

I korthet är det ett slags kedjebrev för bloggar där den som nominerats får ett antal frågor, svarar på dem och i sin tur nominerar några nya bloggar hon följer och gillar och ställer frågor i sin tur till dem, som svarar på sin blogg och sedan nominerar några nya bloggar... ja, ni fattar. Jag klistrar in "reglerna" längst ner.

Mia frågade så här:

1. Är du samlare av böcker eller ger du bort/annat alternativ, när du läst dem?
-> Jag har ekorrtendenser, ja. Fast nu ska vi flytta till mindre och då håller jag faktiskt på att rensa ut böckerna jag ogillar och ska ge dem till lokala Röda Korsets secondhandbutik.
2. Brukar du äta eller dricka något när du läser?
-> Te! Och choklad om det finns. Eller kakor. Eller en frukt. Men helst choklad (rumstempererad).
3. Vilken är din favoritläsplats?
-> Soffan, fast oftare läser jag i sängen just innan godnattdags.
4. Vad fastnar du för vid bokinköp?
-> Böcker? Helst om de har en lite bisarr framtoning.
5. Vilken är din favoritgenre?
-> Absurda och skruvade böcker, klassiker samt allt som är välskrivet.
6. Vad ska du läsa i jul?
-> Jag tänkte passa på att klämma Derek Walcott när jag kommer hem till Sverige och kan låna honom på bibblan i svensk översättning (han är på checklistan över nobelpristagarförfattare jag tänkte läsa i år).
7. Vad önskar du för bok/böcker i julklapp?
-> På förekommen anledning skulle handböcker om trädgårdsskötsel sitta fint.
8. Vilken årstid är bäst för läsning?
-> Sommar, vinter, vår samt höst.
9. Vad är skräplitteratur för dig?
-> Sexistisk fördumningslitteratur och alla hafsverk som tycks ha skrivits för att de går att sälja snarare än för kärleken till orden.
10. Vilken bok rekommenderar du att alla ska läsa?
-> Charlotte Brontë, Jane Eyre. Det är den kompletta romanen, den har allt. Och den är jättebra.

Jag skulle vilja nominera följande, väldigt olika, bloggar som jag följer och gillar:

Feministbiblioteket, en väldigt intressant bokblogg som verkligen tar det där med litteratur på allvar.

Life by Manda som handlar om katter, pyssel, trädgårdsfix och att komma igen med träning efter diverse skador. (Önskemål: mer kattbilder!)

Fnork - jourhavande paragrafryttare, en av de roligaste bloggarna jag vet i all sin enkelhet. Om husdjur med mycket personlighet och en hel del om vägsäkerhet också.

Kameläventyret, som jag snubblade in på av en slump via Fnorkbloggens föregångare. Helt oemotståndligt: det är en blogg med många foton på riktiga kameler! Det är sant. De bor någonstans i Sverige och gör jättetuffa saker och har fantastisk kamelull och kan ninjatricks.

För skojs skull - träning för att det är roligt, som handlar om väldigt imponerande friluftsäventyr och om hur en förbereder sig för att klara simning över engelska kanalen.

Jag skulle vilja fråga er följande, om ni har lust att svara:
- Hur kom det sig att du började blogga?
- Var det självklart vad du skulle blogga om eller växte det fram gradvis?
- Hur många andra bloggar följer du själv, mellan tummen och pekfingret?
- Berättar du för folk IRL att du bloggar? Alltså, puffar du för bloggen även utanför internet?
- Om du skulle vara en fiktiv litterär karaktär, vem skulle du då vara?

Ha en fin helg!
/Sanna

---
Sisterhood of the World Bloggers Award: Rules
(01) Thank the blogger who nominated you and link back to their site.
(02) Put the award logo on your site.
(03) Answer the questions the tagger has given you.
(04) Nominate ten people, and
(05) Make up ten new questions for those people to answer.

6 comments:

  1. Haha ekorrtendenser har jag nog med, sjukt svårt för att slänga böcker. Men just nu är det, köpa ny bokhylla eller slänga böcker..
    Tack för boktipset, ska försöka läsa den någon gång.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slänga böcker kan jag bara inte - inte ens Liza Marklund. Men att ge dem till Kupan funkar ju!

      Delete
  2. Här är mina svar: http://feministbiblioteket.se/sisterhood-world-bloggers-award/

    ReplyDelete
  3. Åh vad roligt att vara nominerad för något, även om det bara är ett kedjebrev! Jag har också svarat.

    ReplyDelete
  4. 1, 2 och 3 stämmer för mig med och 8 ska jag läsa snart!

    ReplyDelete