Saturday, October 18, 2014

Lättspoilade böcker

Annikas fredagsfråga handlar om böcker med stor spoilersårbarhet: vilka böcker ska en veta så lite som möjligt om innan läsningen?

Jag har två exempel:
  • Iain Banks, Getingfabriken. En bok som är väldigt svår att berätta något om utan att sabotera för nästa läsare. Möjligen bör presumtiva läsare veta att den är jättejättehemsk, så att den som är känslig kan välja en snällare bok eller se till att ha någon att hålla i handen.
  • Chris Cleave, The other hand. Här finns en massa vändningar i intrigen och det blir svårt att summera utan att ge bort för mycket av spänningen. Men det är en mycket läsvärd bok. Bland annat om det inhumana europeiska asylmottagandet. Läs den!

18 comments:

  1. Har faktiskt inte läst någon av dem, men Banks låter som något för mig :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banks är mycket bra, och skriver ganska störda och hemska böcker.

      Delete
  2. Tack för tipsen, två helt nya bekantskaper. Trevlig lördag!

    ReplyDelete
  3. "Våld mot djur" som alltså skulle förekomma i Getingfabriken, klarar jag bara inte av att läsa. Gillade Chris Cleaves bok - håller med om att den är mycket läsvärd.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, det är det allra värsta att läsa om, det var en mycket jobbig bok. Men väldigt, väldigt intressant.

      Delete
  4. Den första har jag hört talas om men inte vågat läsa! Den andra har jag läst och den uppskattade jag mycket.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hade jag vetat riktigt hur otäck den är hade jag nog dragit mig för den... så jag är glad att jag inte visste

      Delete
  5. Då kör jag på den andra boken, jag vill inte hålla någon i handen när jag läser!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej det kan ju bli lite knepigt rent ergonomiskt

      Delete
  6. Obekanta för mig, men skulle gärna läsa båda!

    ReplyDelete
  7. Inte läst någon av dessa men litar på dig :)

    ReplyDelete