Wednesday, October 22, 2014

Kattdeckare: Pawing through the past

En hänsynslös seriemördare härjar på en klassåterträff. En efter en droppar klassens "coola killar" av. Vad gjorde de egentligen under gymnasiet som får någon att vilja hämnas tjugo år senare? Det krävs två katter och en hund för att lösa mysteriet.

Rita Mae Brown och Sneaky Pie Brown skriver den färgglada mysdeckarserien om katten Mrs Murphy som löser mordfall i en småstad i Virginia, USA.

Trevliga, bitvis småskojiga, mycket lättlästa. Ett tidsfördriv snarare än något verkligt spännande och intellektuellt. Men det är en katt som är detektiv... Bara en sån sak!

3 comments:

  1. Jag brukar inte fastna för deckare men om det är en katt i huvudrollen så låter det genast lagom "knäppt" för att jag ska våga mig på ett läsförsök. Trevligt tips!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ungefär så tänkte jag också. Och vilken katt! I en av böckerna räddar den sin matte med en genial plan vars kulmen är att en uggla slänger en orm på mördaren precis när hen tänker skjuta.

      Delete
  2. Låter lite halvknasigt och kul med en kattdeckare. Den måste jag kolla upp. Tack för tipset! :)

    ReplyDelete