Friday, October 10, 2014

Fredagsfråga: komplexa karaktärer

Annikas bokblogg skickar fredagsfrågan: vem är den mest komplexa fiktiva karaktären du vet?

Jag skulle vilja slå ett slag för stridsdraken Téméraire ur Naomi Noviks bokserie.

Téméraire är en drake, men inte vilken drake som helst utan en särskilt jättefin kinesisk sort. Han läser Newtons Principia Mathematica som godnattläsning, han är bildad och intelligent och älskar poesi. Han är politiskt aktiv och en revolutionär förkämpe för drakars lika rättigheter. Han är en våldsamt blodtörstig krigsmaskin som längtar efter att få slå ihjäl den franska armén. Och han är jättekär i sin människokapten William Lawrence som han vaktar svartsjukt mot både folk och fä och som han tar hand om så ömsint som en hönsmamma.

Böckerna om Téméraire står på fantasyhyllan och hittills har följande titlar kommit ut:
His Majesty's dragon (Kapten Will och Téméraire finner varandra och drar i krig mot Napoleon)
Throne of Jade (Will och Téméraire åker till Kina samt krigar mot Napoleon)
Black powder wars (Will och Téméraire åker till Turkiet, får en egensinnig hondrake på halsen)
Empire of ivory (Will och Téméraire åker till Afrika)
Victory of eagles (Will och Téméraire är tillbaka i England men Napoleon är i farten igen)
Tongues of serpents (Will och Téméraire är i Australien)
Crucible of gold (Will och Téméraire är i Sydamerika)
Blood of tyrants (Will och Téméraire är i Japan men sen i Ryssland, ständigt denne Napoleon)

Första boken var genial! Men tyvärr tog själva storyn slut redan i bok två och resten av böckerna bygger bara på att Téméraire är en så sympatisk drake och så är de ju i olika världsdelar hela tiden och det ska väl föreställa handling antar jag.

34 comments:

  1. Den här serien har jag funderat på flera gånger om jag borde läsa. Ibland har jag lite behov av drakar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Första boken är underbar! Och draken som huvudperson är uppenbarligen bra nog för att jag ska ha läst alla andra böckerna i serien också, visserligen under visst gnäll.

      Delete
  2. Kände inte igen denna, tack för tipset.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peter Jackson har enligt uppgift köpt filmrättigheterna så den kommer kanske på bio så småningom

      Delete
  3. Replies
    1. Liite över min ambitionsnivå... men säkert mycket bildande

      Delete
  4. Känner inte till de här böckerna.

    ReplyDelete
  5. Tyvärr är jag inte bekant med denna drake :)

    ReplyDelete
  6. Låter som bra böcker och en väldigt intressant drake. :-)

    ReplyDelete
  7. Det låter verkligen som en komplex och annorlunda karaktär!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mångsidig är han, annat kan inte sägas

      Delete
  8. Spännande drake det där! Godnattläsningen var ju oxå udda, men säkert effektiv...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Han älskar högläsning ur alla slags naturvetenskapliga tegelstenar! En mycket läraktig drake.

      Delete
  9. Fantasy är en genre som jag inte läser så ofta. Synd förstår jag emellanåt. Men tiden räcker inte till allt jag vill hinna läsa och göra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ack ja, när ska de börja sälja lästid på tub.

      Delete
  10. Låter som en intressant drake som sticker ut. ;)

    ReplyDelete
  11. Åhh, vilken spännande karaktär!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fantasygenren vet hur svängar ska tas ut

      Delete
  12. Har aldrig hört talas om de här böckerna, men drakar är nog mitt favoritdjur. Dock vill jag inte påbörja (ytterligare) en serie som bara har en eller två bra böcker. Är usel på att avsluta dåliga serier :)

    ReplyDelete
  13. Helt ny serie för mig. Ska kolla upp iaf första boken.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Första boken funkar också som fristående roman! De andra däremot slutar allihop med en cliffhanger, oerhört ohederligt om ni frågar mig.

      Delete
  14. Jag har aldrig fastnat för fantasy men ska kanske börja med draken. Låter bra!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns fantasy och så finns det fantasy. Detta är på den bättre halvan (i alla fall första boken)

      Delete
  15. Det här var en helt okänd serie för mig men den låter väldigt intressant. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns så många böcker därute...

      Delete
  16. Låter som en förträfflig drake, får väl se om jag stöter på honom någon gång :)

    ReplyDelete
  17. Nu blir jag ju sugen på att läsa dessa böcker :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, så det kan gå! Men allvarligt, läs den första, den är garanterat värt det.

      Delete