Monday, October 13, 2014

En bok som SD skulle hata: Jag, En

David Levithan har skrivit en bok som jag skulle vilja sätta i händerna på varenda tonåring: Jag, En. En strålande liten roman som dessutom har ett klockrent HBTQ-perspektiv.

Det handlar om "En", en person med det opraktiska handikappet att hen vaknar upp varje morgon i en ny persons kropp. I ett dygn lever hen i den lånade kroppen och ser det liv som värdmänniskan lever. Det kan vara en kille eller tjej, tjock eller smal, svart eller vit.

Men så en dag händer det: "En" blir kär i värdpersonens flickvän! Hur göra för att få henne att förstå situationen och kan hon i sin tur bli kär i en person som varje dag kommer i en ny kropp?

En mycket annorlunda historia. Läs den!

---
Jag vill tacka språkevolutionen och Svenska Akademin för det praktiska ordet hen, utan vilket det här blogginlägget hade varit mycket klumpigare formulerat.

8 comments:

  1. Det låter intressant! Skulle vara en nyttig skola för oss alla... en dag i en kropp hos nån jag har fördomar emot.

    ReplyDelete
  2. Den låter intressant, och jag älskar ordet hen, otroligt praktiskt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kanske det mest praktiska sedan osthyveln

      Delete
  3. Låter verkligen intressant. Jag har inte läst något av Levithan, kanske dags att ändra på det.

    ReplyDelete
  4. Åh, jag har läst den här, men tänkte inte alls på SD-parallellen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Valresultatet är fortfarande som ett öppet sår, det var väl därför jag snöade in på de banorna

      Delete