Friday, October 3, 2014

Att planera sin läsning

Annikas bokblogg ställer fredagsfrågan: Planerar du vad du ska läsa och när och hur går du i så fall till väga?

En stor fråga som kräver ett metodiskt svar.

Steg 1: Att hitta något att läsa
Läsinspiration kan komma från många håll! När jag får bra tips som jag vill komma ihåg lägger jag dem i min gmail-kalender för det är praktiskt.

Steg 2: Att skaffa något att läsa
I teorin har jag alltså en fantastisk lista klar att bara börja beta av ifrån. Men en lista är ju bara en lista och den hjälper inte när det akuta lässuget sätter in.

Steg två är alltså att omvandla listan till en läshög.
...eller rättare sagt, att plötsligt råka ha en massa böcker i en läshög, vissa från den fina listan, andra som tillkommit på andra sätt. (Spindel är min kindle-platta)

Jag sätter aldrig in något oläst i bokhyllorna, det vill säga i princip allt som står i mina hyllor har jag faktiskt läst. I alla fall alla romaner, och i alla fall till minst hälften. Det som hamnar i min läshög blir alltid läst - om det inte är extraordinärt uselt, då hamnar det på halvlästa skäms-hyllan (det är böckerna som ska skämmas, inte jag!).

Steg 3: Men i vilken ordning?
Läshögen är däremot inte statisk. Dels måste den ibland sorteras om på grund av att "någon" har "råkat" skaffa hem fler böcker. Bokhögen måste vara maximalt blandad! Inte två av samma genre efter varandra, inte två tjocka eller två smala efter varandra, efter en gammal ska det komma en ny, och så vidare. Dels är vissa böcker tidsbegränsade och måste flyttas upp för att hinnas med - till exempel biblioteksböcker eller böcker till bokcirklarna. Eller böcker till olika bloggutmaningar.

Steg 4: Varje dag är en dag för en bok
Och sedan är det bara att bläddra på. Läs tills du somnar! Det är mitt motto.


Var det svar på frågan? (Vad var frågan nu igen? Hmm, undrar om det finns något intressant på Adlibris.)

40 comments:

  1. Haha, det var verkligen ett ingående svar! Önskar att jag kunde säga att allt i min läshög blir läst också.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "förr eller senare" skulle jag kanske ha lagt till där... men ja, jag betar faktiskt alltid av allt jag tar mig för.

      Delete
  2. Vilken fantastisk ordning! Förstår nu helt klart hur ostrukturerad jag är i mitt läsande. Borde nog ta till mig det där att låta de omöjliga böckerna få skämmas - brukar istället skämmas för att jag inte klarar av dem. Jobbigt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är en luring - genom att använda färggranna illustrationer ger jag intryck av att vara jättevälsorterad.

      Delete
  3. Jag är totalimponewrad över hur organiserad du är! Det skulle jag aldrig klara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Över hur organiserad jag är eller över hur mycket tid jag lägger på att göra pseudovetenskapliga venndiagram till min bokblogg?

      Delete
  4. Haha bästa svaret hittills helt klart. Fortsätt, det verkar ju funka bra. :-)

    ReplyDelete
  5. Jag planerar inte så mycket, utan läser vad jag är sugen på.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jomen det gör jag också! Allt jag blir sugen på stoppar jag i läshögen. Sen är det bara att läsa och läsa och läsa...

      Delete
  6. Jäklar, jag är imponerad! Jag är väldigt spontan i min läsning!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack tack! Och tänk vad det kan göra mycket för intrycket att stoppa in färgglada grafer och modeller i ett inlägg.

      Delete
  7. Jag älskar flödesscheman och grafer! Himla fin beskrivning du gjort :)

    ReplyDelete
  8. Älskar ditt svar :) Jag blev dock grymt sugen på att skicka iväg en beställning, farligt med jerkor och bloggandet :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Smittsamt? Kanske en okänd folksjukdom

      Delete
  9. Fint gjort :) För mig blir det att prioritera rec.-ex och sedan blir det det jag är sugen på för tillfället.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag vill bara ha sånt jag är sugen på i läshögen så jag tror inte det där med rec-ex är något för mig

      Delete
  10. Jag har en egen liten hylla för olästa böcker. De får absolut inte flytta in i den "rätta" hyllan förrän jag läst dem. Och blandning är viktigt, det håller jag med om :)

    ReplyDelete
  11. Vilka fina schema , funderar på om jag ska ta hem popplet till min Ipad, men tycker mina högar är så fina.
    Bra gjort Sanna

    ReplyDelete
  12. Vilken strukturerad genomgång, härligt för mig som älskar struktur! Undrar om mitt eget läsande är lika strukturerat... Tror tyvärr inte det...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror knepet är att om det är god struktur på en del av ens liv så kan man släppa en annan del för vindarna (i mitt fall: städning av hemmet)

      Delete
  13. Den där "någon" som tar hem för många böcker - tror den gör besök här med :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket mystiskt! Jag tror det är hustomtar!

      Delete
  14. Jag gör gärna listor, men inte över böcker som jag ska läsa. Då blir det högar istället.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Böcker jag faktiskt har hamnar i högen, men ibland kan listor vara hjälpsamma till när en står där i bokbutiken och funderar på vad det var alla hade tipsat så mycket om

      Delete
  15. Underbara illustrationer! Skön inställning du har. Läs till du somnar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det enda problemet är att min chefs motto inte är "kom till jobbet när ni känner för det" så ibland blir själv sovtiden lite för kort

      Delete
  16. Jag har speciella hyllor för mina olästa böcker. Men just nu så får inget mer plats där så det ligger bokhögar lite här och där :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag älskar bokhögarna. Det är som att ha en stor påse lösgodis väntande vid sängen. Och naturligtvis finns bara "goda" böcker i högen.

      Delete
  17. Vilket ingående och fint presenterat svar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ibland överraskar jag mig själv

      Delete
  18. Wow! Vilket imponerande tjusigt svar! Om jag var en planerande människa när det gäller läsningen, jag är faktiskt enormt planerande i övriga livet märkligt nog, så hade jag velat att min planering såg ut såhär!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är inte så mycket en planering som ett system som utvecklats under lång tids användning

      Delete