Tuesday, October 14, 2014

Är detta en tematrio?

Lyrans tematrio är: titlar med frågetecken i?

Som av en slump har jag nyligen läst just ett par böcker med titeln i frågeform, först Lena Anderssons Var det bra så? Om hyckleriet kring svenska miljonprogramsområden. Jag är ett stort Lena Andersson-fan, även om just den här kortromanen kanske inte var hennes allra bästa. Men ändå.

Därefter läste jag en av de allra roligaste böckerna hittills i år - en nördhimmel! Randall Munroes What if? ger fullt seriösa svar på de mest bisarra frågor. Munroe är fysiker och drar sig inte för att göra ordentlig forskning för att kunna ge pedagogiska svar på frågor av typen "vad skulle hända om någon drog ur en propp i havet och allt vatten rann ut?" Obs att en inte alls behöver vara naturvetare själv för att förstå vad Munroe pratar om, allt är nämligen mycket enkelt förklarat.

Det sista tipset idag blir Agatha Christie, för det avrundade jag med förra veckan också så det känns som en tradition nu. Varför bad de inte Evans? är ett sött mysterium där två ungdomar sköter detektivarbetet. En man hittas döende - just mördad. Han hinner precis mumla en ledtråd till mördarens identitet men det krävs ordentligt pusselläggande innan gåtan får sin lösning. Åh Agatha Christie, vad vore världen utan dig?

14 comments:

  1. Trevlig och varierad trio. Blir definitivt nyfiken på nr 2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är fantastisk! Den finns också i bloggform på https://what-if.xkcd.com/

      Delete
  2. Christie är mysig. Läste Varför bad de inte Evans? för massa år sedan. Såg den filmatiserad för inte så länge sen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket mysig! Det var annat än dagens blodiga polisdeckare det.

      Delete
  3. Kikade lite i "What if" förra torsdagen, den verkar ju fantastisk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Helt fantastisk. Makalös. Underbar.

      Delete
  4. Roligt att Agatha Christie kom med också.

    ReplyDelete
  5. Agatha Christie är bra att kunna ta till i vilken tematrio som helst :)
    Jag har sett Varför bad de inte Evans? i flera trios men jag kan inte minnas att jag läst den... Det blir ett projekt framöver!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja hon var ju produktiv, lilla damen.

      Delete
  6. Den mittersta känner jag skulle vara en hit här hemma, där vi alla är nördar på olika sätt...

    ReplyDelete