Tuesday, September 2, 2014

Tematrio: Titlar med verb

Luriga Lyran har tema "titlar med verb" i veckans trio. Och mitt gamla besserwisserhjärta blir ännu gladare när hon dessutom skriver att vi får plocka fram grammatikböckerna. Hurra! Vad är väl bättre än en rejäl dos språknörderi med litterär ram såhär i veckans början.

Mitt första boktips är Vilhelm Moberg, Rid i natt! (imperativ). Om civilkurage och vad som är rätt respektive bekvämt. Bonden Svedje är den ende i byn som står upp mot en förtryckande landsfogde och jagas därför ut i skogen som fredlös. Hemma i byn fegar de andra ur och stoppar skamligen en budkavle istället för att skicka den vidare och följa dess bud. Lite Ronja Rövardotter men mer allvarlig och politisk. Läs den (imperativ)!

Det andra tipset blir Doris Lessings debutroman, Gräset sjunger (presens). Eller för att vara mer exakt: originaltiteln The grass is singing är i det som kallas "continuous/progressive present", det vill säga presens som sätts ihop av verbet "vara" + presens particip. Den som klarar sig förbi titeln hamnar mitt i en ganska sorglig berättelse om en vit kvinna på landsbygden i Sydafrika. Hon försöker navigera bland de olika maktstrukturer som begränsar hennes liv, framför allt genom att själv utöva makt mot dem som står under henne i hierarkin.

Och slutligen, Alain Mabanckou, Demain, j'aurai vingt ans (futur simple) eller på svenska Imorgon fyller jag tjugo år. Originaltiteln är mycket elegantare tack vare franskans mer exakta verbformer! Resten av boken är också stilig på ett enkelt men mångtydigt sätt. Om en pojke som växer upp i Brazzaville bland hycklande, vidskepliga och oberäkneliga vuxna.

33 comments:

  1. Har inte läst någon av dessa men gillar Lessing när jag läst henne.

    ReplyDelete
  2. Ja nog var det verb, tyvärr har jag inte läst just dessa böcker av författarna.
    Den sista känner jag inte till alls.
    Mia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Han är jättebra! Ge honom en chans!

      Delete
  3. Har inte läst någon av de här.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Då har du mycket roligt framför dig

      Delete
  4. Franskans verbformer är inte att leka med! Guldstjärna där! Jag tycker mycket om alla tre men Imorgon fyller jag tjugo är enbok som jag ofta har med i tips. Fin uppväxtskildring!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, den var bland de bästa jag läste häromåret när den kom. Franska verb är ett härke men jag är samtidigt skräckblandat förtjust i dem och de exakta detaljer man kan få fram med hjälp av dem

      Delete
  5. I morgon när kriget kom. Tempus-förvirring. John Marsdenvar min favoritförfattare när jag var 12.

    ReplyDelete
  6. Fint, personligt bokurval och härligt med den detaljerade grammatikformationen. För min del blev det tre infinitiv, inser jag nu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Infinitiv är fina grejer, vad skulle vi göra utan dem

      Delete
  7. Jag gillar ditt grammatiknörderi! :-) Hade också med Gräset sjunger, och blir nyfiken på Imorgon fyller jag tjugo år.

    ReplyDelete
  8. Så elegant! Jag försökte få ihop en tysk trio men lyckades inte riktigt. Får fundera lite till ... Apropå grammatik läser jag just nu Sara Lövestams Grejen med verb. Härligt nördig :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tips om du tänker plocka tyska böcker: leta i slutet av titeln ;)

      Lövestam har jag sneglat på, är den bra? Nördböcker är ju alltid roligt!

      Delete
    2. hahha, så många tyska böcker äger jag inte...

      Delete
  9. Varierande val, Moberg och Lessing har jag läst mycket.

    ReplyDelete
    Replies
    1. De är strålande berättare båda två

      Delete
  10. Spännande tips! Moberg har jag läst alldeles för lite av (dvs halva utvandrar-serien). Samma sak med Lessing. Den tredje författaren är helt ny för mig, verkar intressant.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Han ÄR intressant! Bums iväg till biblioteket med dig.

      Delete
  11. Gräset sjunger är en favorit! Lite speciellt när man inte gillar huvudpersonen.

    ReplyDelete
  12. Har inte läst någon av dessa, men jag har tänkt att jag ska läsa mer av Lessing.

    ReplyDelete
  13. Härligt inlägg! Och fina böcker! Dock måste jag skamset erkänna att jag ännu inte läst något av Moberg.... * rodnar djupt* Det får nog bli ett Moberg-projekt i höst tror jag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Se det som att du har ditt roliga kvar

      Delete
  14. Tack för grammatiklektionen :)

    ReplyDelete
  15. Hahaha, här höjde du ribban! Jag kan nog plocka ut verb utan problem men att bestämma tempus blir svårare. Särskilt som jag förstått att vissa tempus varit ofina nog att byta namn sen jag gick i skolan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är ett otyg, så får de inte göra!

      Delete