Tuesday, September 23, 2014

Tematrio: Räkneord

Lyrans tematrio handlar idag om titlar med räkneord i. Lätt som en plätt!

En av mina storfavoriter från att jag var en tvärhand eller så hög var Jules Verne, En världsomsegling under havet. Eller som den heter i original: Vingt mille lieues sous les mers (ordagrant: "tjugo tusen lieu under haven", där lieu är ett gammalt längdmått från 1700talet). Ett fantastiskt äventyr om rebellen och gentlemannaterroristen Kapten Nemo och hans underbara ubåt Nautilus. De har sjögurka i salladen! Bara en sån sak.

En nyare port till främmande världar är Khaled Hosseini och hans böcker om Afghanistan. Tusen strålande solar tar upp den fruktansvärda situationen för kvinnor under talibanernas styre. Där övergrepp, våld och diskriminering råder både i den stora världen och i det som borde vara en trygg zon, hemmet. Om grotesk kvinnomisshandel. Inget för den känsliga läsaren. Och obs! Problemen som beskrivs är ingalunda specifika för Afghanistan - mycket är tyvärr lika giltigt över hela klotet.

Och så något helt annat: antologin Tio hundar och en katt. Nota bene att jag inte rekommenderar den här antologin. Den är slarvig och ett hafsverk. Den bygger på affärsidén "kändisar+djur=€€€". Sluta dumförklara oss läsare! Fy skäms på er, Brombergs förlag. Ok, så varför nämner jag boken då, om den är så usel? Jo! För att en av de elva små texterna är faktiskt så bra att det väger upp att de har tagit in en bottennappet Björn Ranelid. Nämligen en högkvalitativ berättelse av Håkan Nesser. Nessers kåseri om den köttbullsätande ridgebacken Norton är så bra, så bra och inte alls något slentrianfummel. Om du kan få tag i bara just den texten så läs den. Resten kan tyvärr gå rakt i pappersåtervinningen.

20 comments:

  1. Ja de två översta har jag hört talas om men inte den sista, men tror inte jag bryr mig om den heller har nog i pappersåtervinningen.
    Jag tänkte på en bok av Agatha Christie men den har de nog döpt om.
    Mia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Just det, den heter nog "Och så var de bara en" nu för tiden - men "en" är ju fortfarande ett räkneord!

      Delete
  2. Tusen strålande solar har jag läst och älskade den och Jules Verne läste jag för länge sedan. Antologin är helt okänd för mig och med tanke på vad du säger så hoppar jag nog över den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är en sån där grej de har hafsat ihop på ett par månader bara. Men knepet funkade ju uppenbarligen, jag köpte den ju!

      Delete
  3. En världsomsegling under havet är ju helt fantastisk. Älskar den. Har läst Hosseinis Flyga drake, som var så bra, har Tusen strålande solar i bokhyllan och hoppas snart hinna läsa den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, den och "Jorden runt på åttio dagar" läste jag många gånger om i bokslukaråldern

      Delete
  4. Åhh, en tematrio jag nog kommer att fixa lätt och slippa oroa mig för mina grammatiska kunskaper! Jag ÄLSKADE Jules Verne när jag var liten, men minns inget av böckerna...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Verne har skrivit så mycket och bara en del översattes till svenska, jag har gjort ett par roliga upptäckter i belgiska antikvariat nu i vuxen ålder och de står sig allihop.

      Delete
  5. De två översta har jag läst och tycker väldigt mycket om. Den sista ska jag hålla mig ifrån, tack för varningen :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det låter så gulligt. Och blev... inte bra.

      Delete
  6. Tusen strålande solar tycket jag om. Ska läsa Flyga drake vid tillfälle.

    ReplyDelete
  7. Jag måste verkligen läsa Khaled Hosseini snart :)

    ReplyDelete
  8. Den första vill jag gärna läsa, gillar Jules Verne. Den andra har jag läst och gillat väldigt mycket. Den sista har jag stått och tittat på på biblioteket men då var det tur att jag inte lånad den! Tack för varningen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men eller hur - det ser ju så trevligt ut. Fast en vill ju att de i alla fall ska ha FÖRSÖKT skriva något riktigt bra.

      Men Håkan Nessers text är å andra sidan briljant, du kan ju stanna till på bibblan och läsa bara just den delen i antologin, det tar högst en kvart. En hjärtevärmare.

      Delete
  9. Det var så länge sedan jag läste En världsomsegling under havet att om jag skulle läsa om den idag, skulle den nog framstå som en helt ny bok för min del. Men bra har jag för mig att jag tyckte att den var :)

    ReplyDelete