Monday, September 15, 2014

Tematrio: personliga pronomen

Lyran har en ny tematrio: titlar med personliga pronomen!

1. Första person, singular: Jag, En av David Levithan. En mycket intressant ny bekantskap! Recension kommer så småningom. En bok som sätter frågan om identitet i fokus. På ett mycket originellt sätt.

2. Andra person, singular: Until I find you av John Irving. Om tatueringar och förlorade fäder. Inte en av Irvings bästa men inte heller den allra sämsta (för det är Cirkusens son).

3. Tredje person, singular: Hon älskade av Helena Henschen. En dramatiserad biografi, kan man väl säga. En dokumentär fast i romanform om kvinnofrigörelse, Sveriges nittonhundratalshistoria ur det lilla och ganska stora perspektivet samtidigt. Om Sigrid Thiel, rebellisk dotter och intellektuell människorättskämpe.

Mycket nöje!

24 comments:

  1. Snygg trio, med första, andra och tredje person singularis i titlarna. Den första blir jag mycket nyfiken på att läsa. Den andra tror jag jag hoppar över och den tredje har jag läst. Det var intresseväckande läsning och jag tycker det är sorgligt att Helena Henschen inte hann skriva fler böcker. Hon dog ju hastigt för några år sedan, bara 71 år gammal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, Levithan var mycket intressant! Läs den!

      Delete
  2. Replies
    1. Det finns mycket därute i hyllorna!

      Delete
  3. Jag har inte läst någon av dessa, men alla tre författarna är bekanta. Måste kika närmare på dem någon gång :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gör det! Även om jag kanske skulle tipsa mer om Irvings tidigare böcker (de hade bara inga bra pronomen i titlarna)

      Delete
  4. Läste I skuggan av ett brott i somras. Letar efter Hon älskade på loppis/second hand. Verkligen synd att Henschen inte hann skriva fler böcker.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om någon någonsin upptäcker Ungdomens källa ska goda författare ha gräddfil till att få dricka ur den.

      Delete
  5. Ovanligt snygg trio! Har läst och gillat Jag, En.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det var en fin liten ny bekantskap

      Delete
  6. Jag, En köpte jag för ett tag sedan så den skall läsas framöver. De två andra känner jag inte till.

    ReplyDelete
  7. Hon älskade hade jag glömt av att jag faktiskt hade läst. Tack för den påminnelsen, en riktigt bra bok! Jag, En hade jag i min trio också. Den är så alldeles extra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är lätt att glömma - tur att bloggen finns!

      Delete
  8. Jag har inte läst något av dom. Jag, En hade jag tänkt läsa men alltför många andra böcker går före.

    ReplyDelete
  9. John Irving måste jag verkligen se till att läsa.
    Levithan är jag också sugen på.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Här min topp-tre-lista för Irving:
      1) Ciderhusreglerna
      2) Änka i ett år
      3) Garp och hans värld

      Delete
  10. Härligt svar! Jag,En har jag med läst och gillat väldigt mycket. Den tredje boken åkte upp på min Vill-läsa lista, tänk om man nu bara kunde hitta mängder av tid till att läsa allt man vill läsa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ack ja, den som börjar sälja tid kommer bli miljardär illa kvickt.

      Delete
  11. Jag har inte läst någon av dem, även om jag läst ganska många John Irving.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Han har ju varit produktiv, den gode Irving. Fast nu på slutet har det varit mer kvantitet än kvalitet, tyvärr

      Delete