Tuesday, September 9, 2014

Tematrio: Adjektiv

Här kommer en rejäl gubbtrio som svar på Lyrans temafråga: tre titlar med adjektiv i!

1) Milan Kundera, Varats olidliga lätthet. Med en hund i en viktig huvudroll! Om svek och relationer, men mest om svek.

2) Mario Vargas Llosa, Den stygga flickans rackartyg, om en man besatt av en egensinnig flicka som drar världen runt i olika skepnader. Han försöker följa henne och få en del i hennes liv, men hon är så att säga inte den trofasta typen.

3) Orhan Pamuk, Det nya livet. Handlar om böckers betydelse! En man läser något som förändrar hans liv och han ger sig ut på bussäventyr i Turkiet för att finna en del svar.

19 comments:

  1. Den stygga flickans rackartyg väntar i bokhyllan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lite gubbsjuk är han ju, Vargas Llosa, men boken är ändå bra tycker jag.

      Delete
  2. Varats olidliga lätthet är bra. Tyckte om Kunderas Livet är någon annanstans också. Llosa har jag undvikit just på grund av påstådd gubbsjukhet. Pamuk borde jag läsa.

    ReplyDelete
  3. Här blev jag direkt nyfiken på Pamuk! Jag tror jag läst något av honom tidigare men det var väldigt längesedan nu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pamuk har flera finstämda titlar så det är bara att hugga in.

      Delete
  4. Inga författare jag har läst. Mario Llosa Vargas har jag tänkt att jag ska läsa. Har Bockfesten på spanska här hemma, så vi får se om den någonsin blir läst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bockfesten är intressant, den berättar om en helt orimlig diktator i karibien och om den oreda maktgalna kåtgubbar ställer till med. Kan med fördel läsas med snegling åt både Berlusconi, Khadaffi och en lång räcka andra praktarschlen av samma typ.

      Delete
  5. Tre böcker jag aldrig hört talas om. Att det fortfarande kan hända:).

    ReplyDelete
    Replies
    1. O, det finns så många böcker i världen! Och tur är väl det

      Delete
  6. Inga titlar jag kände till. Tack för tipsen!

    ReplyDelete
  7. Snyggt jobbat! Jag har inte läst nån av böckerna, så många böcker så lite tid...

    ReplyDelete
  8. Skulle du rekommendera Llosa? Har läst Bockfesten och den var bra, men lite väl hemsk. Skulle gärna läsa något mer av honom.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Stygga flickans rackartyg" är inte hemsk på samma sätt, den kunde kanske vara något?

      Delete
  9. Har inte läst någon av dessa tre, så tack för tips :)

    ReplyDelete