Saturday, September 20, 2014

Saker som får en att rycka till

Annikas fredagsfråga idag är: finns det något som får dig att "haja till" under läsningen? Själv tar hon ett positivt exempel, nämligen om  hon hittar böcker som handlar om hennes hemby.

Jag tänkte först på språkfel, men jag skulle inte säga att jag "hajar till" över dem så mycket som att jag irriterat störs och ackumulerar en långsam men stadig ilska över dem.

Något jag varje gång rycker till av är däremot gamla böckers äckliga rasism, sexism, antisemitism och antiziganism. Folk häcklar ibland begreppet "politiskt korrekt", men å vad skönt det är att läsa böcker skrivna i ett tidevarv där folk ändå oftast försöker att inte förolämpa och förnedra varandra språkligt.

Till exempel Agnes von Krusenstjernas böcker om fröknarna Von Pahlen, där strösslas N-ordet i tid och otid. Som förolämpning, naturligtvis.

Eller Emelie Flygare-Carlén som genomgående använder substantivet "jude" som adjektiv om snåla karaktärer. What the ***!?!

Eller alla gamla stofiler som skriver nedsättande om HBTQ-personer, om kvinnor, om romer...

GRRRRR!

Så skönt att tiderna förändras, mest till det bättre.

25 comments:

  1. Ja den moderna världen och de moderna böckerna innehåller inte lika mycket "skit" och nedvärderingar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack och lov. Världen blir faktiskt bättre och bättre

      Delete
  2. När det gäller gamla böcker kan det vara intressant att se alla gamla stofiler...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Intressant, jo, men också hårresande och frustrerande.

      Delete
  3. Håller med, det är så skönt att vi åtminstone i allmänhet försöker vara lite mer toleranta idag. Jag förstår inte att så många muttrar om Politisk korrekt som om det vore något dåligt, det betyder ju bara att man inte beter sig som ett svin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exakt! Att vara stolt över att bete sig svinaktigt är något jag inte begriper mig på. Mottot "bättre att tiga än att säga något som sårar andra" är en bra tumregel.

      Delete
  4. Ja det kan jag hålla med dig om, speciellt om något är rasistiskt då reagerar jag.

    ReplyDelete
  5. Samtidigt kan det vara bra att läsa dessa gamla dammhögar/ klassiker för det får oss ju att tänka över hur långt vi ändå har kommit vad det gäller acceptans i vårt samhälle. Och stundtals kan det kännas som man behöver bli påmind om att det var sämre förr :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visst - det är så vi förstår vår historia. Och jag tycker verkligen inte vi ska censurera gamla böcker och därmed ge den gamla onda tiden upprättelse den inte förtjänar

      Delete
  6. Politisk korrekthet är bra, när man verkligen tycker det man uttrycker. Påklistrad och krystad politisk korrekthet ger jag inte mycket för.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Finns det verkligen sådan politisk korrekthet? Krystad alltså. Kan inte påstå att jag någonsin mött det.

      Delete
  7. Ja det kan verkligen vara frustrerande att läsa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och svårt att förhålla sig till! Känslorna säger ett och den rationella hjärnan ett annat.

      Delete
  8. Det kan jag verkligen hålla med om. Och än värre är det när jag ser det i nya böcker!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Absolut! T.ex. Fredrick Forsyths nya romaner. Hårresande stereotyper. Men actiongenren har ju alltid haft stora problem med både sexism och rasism.

      Delete
  9. Samtidigt ger ju sådant också en bild av hur samhället och värderingarna såg ut på den tiden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visst gör det det! Men rycker till gör jag varenda gång, och det gör lite ont i hjärtat att veta att folk har varit så okunniga och så dumma under så lång tid av mänsklighetens historia

      Delete
  10. Nedsättande ord om vissa grupper av människor kan även få mig att haja till och bli upprörd.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack och lov att det inte längre ser ut så i de flesta böcker som skrivs idag

      Delete
  11. Det där reagerar jag med på, gamla sätt att tänka på och fördomar som gör att nackhåren reser sig. Men samtidigt ger det en bra bild av en tid som kommit och gått, tur att tiderna har ändrats. I alla fall till största delen.

    ReplyDelete
  12. Tur att tiderna förändras och vi med dem :)

    ReplyDelete
  13. Jag kan nog reagera på de sakerna också, men har mer överseende med de om de är skrivna i en annan tid då samhället såg annorlunda ut, även om det fortfarande inte är ok.

    ReplyDelete