Thursday, September 25, 2014

Mordthriller med tysk psykopat

Juli Zeh är en av mina favoritförfattare, hon skriver rysare befolkade av både fullblodspsykopater och vardagsgalningar.

Schilf, eller på svenska Fritt fall tycks vid första påseende vara en thriller om ett mord. Ett barn kidnappas, en cyklist blir av med huvudet, ett par fysikprofessorer har en mycket osund relation med långa rötter och de mycket märkliga poliserna är karikatyrer på sig själva. Det tycks finnas minst en totalgalning med i bilden. Eller?

Men eftersom Zeh är ett geni är den här boken mycket mer än bara en dussinrysare. Den är egentligen en fantastisk kärlekshistoria och en berättelse om mäns svårigheter att uttrycka känslor för varandra.

Visst, Schilf är en thriller i vilken ett mord begås, men det är inte en deckare, den bara låtsas vara det. Den är smart, den är snyggt sammanpusslad, den är full av överraskningar och den är bitvis otäck på det där mest psykologiska viset som går under huden på en.

Läs Juli Zeh!

***
Mer tysk torsdag: Bokmoster, Panischer Frühling

7 comments:

  1. Ja! Läs Juli Zeh :) Jag började på den här, men avbröt läsningen pga ingen annan anledning än att jag skulle läsa annat inför Deutscher Buchpreis o Nobelpriset. Men snart ska jag låna om den hos Goethe Institut och fortsätta läsa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så mycket läsning, så lite tid :)

      Delete
  2. Bra tips! Jag har bara läst en endaste en av Zehs böcker så här finns mera att utforska!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns en hel del. Tack och lov!

      Delete
  3. Juli Zeh utfordrer oss alltid som lesere, også i forhold til våre forestillinger om sjangere. Det er én av mange ting ved henne jeg liker godt. Så "Schilf" også som teaterforestilling i Wien (Kosmostheater), veldig spennende. "Nullzeit" anbefales også: http://tyskbokhylle.blogspot.no/2013/01/trekanthistorie-pa-havets-bunn-juli.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nullzeit var också bra! Schilf som teater, det låter spännande! Det kan jag faktiskt tänka mig blir bra, särskilt om man kapar ner polisernas roller lite och låter fysikprofessordilemmat ta plats.

      Delete
  4. Ja då har jag ännu en författare att lägga på min läslista.

    ReplyDelete