Friday, September 12, 2014

Konsten att recensera en bok

Annikas fredagsfråga lyder: Hur går du tillväga med en bokrecension? Genast eller senare, anteckningar och hundöron, och så vidare?

Bra fråga!

Hundöron kommer inte på fråga, inte heller skriver jag eller stryker under i böcker. Aldrig. Basta.

Men det händer att jag river små papperslappar och stoppar in i en bok medan jag läser för att kunna hitta tillbaka till särskilda ställen. Framför allt i böcker till bokklubbsdiskussioner.

Ibland börjar jag skriva små anteckningar i ett utkast till blogginlägg medan jag ännu läser.

Eftersom jag är kedjeläsare är det bäst att skriva eventuell recension ganska snart medan jag har berättelsen i färskt minne och innan den hinner blandas ut med nästa bok. Men ofta går det inte att skriva något på stört. Och det brukar funka ändå.

Vissa böcker vet jag vad jag vill säga om redan under läsningen, andra behöver lite tid efteråt för att sjunka in ordentligt.

Och så tänker jag inte på det som recensioner utan framför allt som minneshjälp till mig själv, en slags arkivering av allt jag läser så att jag inte ska glömma bort något. Tack bloggen för det!

30 comments:

  1. Hm, här är det hundöron som gäller, ja, i pappersböcker alltså. Kompletteras m anteckningar för hand, med en handstil som alltid är lika spännande att försöka tyda efteråt ;) Vill också få ner recensionen så snart som möjligt, minnet är gott men kort!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh no! Hundöron ska vara på hundar!

      Delete
  2. Jag behöver nog fundera igenom hur min process egentligen ser ut innan jag svarar på den här... Den kan innefatta både hundöron och understrykningar men inte alltid...

    ReplyDelete
  3. Låter som en bra strategi :) Jag försöker skriva ärligt men ändå finkänsligt. Lite svårt ibland. Även om det finns tråkiga böcker är det ju alltid en prestation att ha skrivit boken och jag tycker därför ingen författare förtjänar att bli totalt sågad :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo vissa, framför allt David Grossman och Björn Ranelid.

      Delete
  4. Från början är bloggen för mitt eget minnes skull annars hade jag läst samma bok 7 gånger. Smart att anteckna under tiden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Där håller jag helt med, läsningen är huvudsaken och blogganteckningarna är bara för att ha en chans att minnas.

      Delete
  5. Jag gör hundöron hela tiden. Fotar även med mobilen om det är vissa meningar jag vill komma ihåg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh no oh no oh no! Men det där med mobilen var smart

      Delete
  6. Utan hundöron känns boken inte omtyckt. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men med hundöron känns boken skrynklig

      Delete
  7. Bosatt i Belgien och skriver voj voj? Är du en sådan som saknar bastu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är en språklig internationalist som plockar upp ord varhelst jag möter dem. I texten ovan använde jag "basta", tidigare i veckan har jag nog skrivit både "chapeau" och "sorry" :)

      Delete
  8. Måste prova det där med små anteckningar i ett utkast under läsning. Kanske funkar det inte alls för mig, men det vore kul att testa. Tack för tipsen. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det praktiska är att anteckningarna finns behändigt till hands lagom till bloggandet, ingen risk att tappa bort dem på bussen!

      Delete
  9. Ser också mest mina recensioner som ett sätt att komma ihåg vad jag läst och tyckt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och det är väldigt praktiskt, jag önskar ibland att jag börjat med detta tidigare

      Delete
  10. Här viks det även hundöron, men bara i mina egna böcker och då bara i pocket! I övriga så används post-it lappar eller annat pappersliknande material om jag vill markera något riktigt bra. Att göra små anteckningar under tiden är nog något jag ska börja med faktiskt, har märkt att nu när jag bara skriver på bloggen och listar min läsning där enbart så har det hänt att jag glömt bort en bok jag läst..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh no oh no oh no oh no! Men post-it-lappar låter som sagt smart.

      Delete
  11. Många tycker som du. :) Jag fick kritik av många efter att ha kommit ut ur hundöronsgarderoben.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha! Ja, det är en smal åsiktskorridor. Nåja, så länge det är dina egna böcker går det väl an ;)

      Delete
  12. Bloggar kan verkligen vara ett bra minnesverktyg.

    ReplyDelete
  13. Det är svårt att få tid att skriva dem på stört, även om det vore bäst, men som du skriver - det brukar fungera ändå :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ambition är en sak, implementering en annan

      Delete
  14. Det låter rätt lika mig. Folk tipsade dessutom mig om post-it-lappar som bokmärken. Det låter vettigt.

    ReplyDelete
  15. Har med bloggen mest som läsdagbok för min egen skull, även om det är kul när andra läser och tycker till :)

    ReplyDelete