Monday, September 8, 2014

Internationella läskunnighetsdagen

Grattis, alla läskunniga! Idag är internationella läskunnighetsdagen.

Fortfarande idag saknar 781 miljoner vuxna grundläggande läs- och skrivkunnighet. 64% av dem är kvinnor.

Vi som har turen att kunna läsa borde sannerligen inte ta det för givet. Och vi borde dra vårt strå till stacken för att hjälpa nästa generation. Till exempel så här:

- När du möter ett barn, kommentera inte dess "söta" prinsessklänning eller "tuffa" spindelmannentröja. Fråga barnet vad det gillar för böcker och vad det läste sist. Genom våra frågor signalerar vi till barn vad som är relevant och viktigt.

- När du möter ett barn i skolåldern, fråga inte om "fröken är snäll", fråga om de har läst någon spännande bok i skolan. Eller om de har ett bra skolbibliotek.

- När du möter unga killar, fråga inte om fotboll, fråga om de har läst boken om Zlatan. Fråga inte om de sett Hobbitfilmerna, fråga om de läst Tolkien.

- Och om du möter en tjej som antingen behöver större självförtroende, större underkläder eller ett riktigt rågarv, tipsa om Caitlin Moran, Konsten att vara kvinna.

15 comments:

  1. Bra tips, detta tror jag definitivt på! Ska ta med mig detta när jag möter släktens barn.

    ReplyDelete
  2. Håller med Monika, man påverkar ju själv andra med vad man säger och vad man gör!

    ReplyDelete
  3. Bra tips! Ska absolut ställa bokrelaterade frågor from nu!

    ReplyDelete
  4. Bra tänkt! Det där med bokrelaterade frågor tar jag med mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Plus att det är ju förbenat svårt att komma på samtalsämnen med ett barn, då är böcker bra

      Delete
  5. Tror du har något här :) Böcker är nog det enda samtalsämnet där mina elever alltid får total uppmärksamhet oberoende av omständigheterna, när de börjar prata om leksaker, spel och filmer har jag inte alltid tid...

    ReplyDelete
  6. Bra tips här! Jag har inte så många barn i min närhet men det där med bokrelaterade fråga ska jag tänka på i fortsättningen.

    ReplyDelete
  7. Ja att prata böcker med barn/ungdomar är verkligen ett smart sätt för att ge dom mer intresse för böcker :)

    ReplyDelete
  8. Bra frågetips. Jag tror man lätt glömmer att fråga barn sånt.

    ReplyDelete