Friday, September 26, 2014

Fredagsfråga: Långa bokserier

Annika fredagsfrågar om långa bokserier vi läst och om huruvida det märks att författare byter stil under en lång bokseries utveckling.

Elizabeth George har jag följt under lång tid, sedan jag började med deckare för länge sedan. Hennes polisromaner om Sir Thomas Lynley och hans rufsiga assistent Barbara Havers har förändrats en hel del.

Eller så är det jag som förändrats och som läser dem annorlunda?

Jag upplevde de tidigare böckerna i serien som mer typiska deckare, mer fokus på mysteriet och själva detektivarbetet. Visst var polisernas privatliv också med, men jag tänkte på de böckerna mer som "deckare".

Nu för tiden är Georges serie en lång relationssåpa med polisbakgrund, mysterierna tonar bort och polisernas privatbekymmer tar mer och mer plats.

Det är i alla fall det jag har fått för mig - kanske måste jag läsa om ett par tidiga George för att göra en schysst jämförelse.

41 comments:

  1. Ha, jag skrev också om Elizabeth George idag :). Jag upplever det som att det är en konsekvens av att böckerna blir tjockare och tjockare, det utrymmet fyller hon med polisernas privatliv och deckargåtan finns där i bakgrunden :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det låter väldigt rimligt! Bra analys.

      Delete
  2. Jag gav upp den här serien efter tio delar, då klarade jag inte överklass-Lynley och har-Havers längre :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag älskar Havers! Men är rätt less på resten av serien, ärligt talat. Jag läser bara av gammal vana, inte för att de egentligen är så bra längre.

      Delete
  3. Elizabeth Georges böcker är en av serierna jag avbrutit.

    ReplyDelete
  4. Har inte läst någon bok av Elisabeth George. Har hört att de ska vara väldigt bra! Trevlig helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vissa är väldigt bra! Om en gillar polisromaner alltså.

      Delete
  5. Nej, Elisabet George har jag inte läst än men sett tv-serien. Men den gillade jag.
    Mia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har sett ett par avsnitt och de var helt ok!

      Delete
  6. Jag följer sällan serier så jag har läst någon Lynley-bok men det fick vara bra med det och blev inte sugen på att läsa fler

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns ju så mycket annat att läsa

      Delete
  7. Jag hade en himlastormande affär med Elizabeth Georges deckare när jag var i tonåren, men när jag tröttnade på deckare slutade jag även läsa hennes böcker. Och när jag ser längden på dem idag så känner jag inte direkt för att plocka upp serie igen...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nja, det är väl inte precis något att läsa om och om igen

      Delete
  8. Jag har aldrig fastnat för serien och ändå har jag på något sätt läst nästan alla. Men man vet ju vad man får, så hennes böcker har ofta blivit inköpta inför någon resa eller så.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis så är det för mig också, jag läser dem av gammal vana snarare än för att de är sådär värst bra

      Delete
  9. Jag har läst en hel del av henne, tror det är 7 eller 8 st. Men sedan tappade jag bort henne och avskräcker faktiskt tjockleken på hennes böcker mig. Fast jag gillar ju ändå tegelstenar, men deckare brukar inte bli bra i tegelstensformatet.

    ReplyDelete
  10. Det är ju inte bara den förändringen som du beskriver utan de har ju blivit så vansinnig långa också. 700-800 sidor är lite i mesta laget för en deckare. Synd att det blivit så för hon är ju en riktigt bra författare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror att det är för att hon egentligen inte skriver deckare längre, hon vill skriva romaner om Lynley och Havers men har för lite handling att skriva om och måste därför knöla in "deckargåtan" som alibi...

      Delete
  11. Jag har läst några av hennes böcker, men inte i ordning och det är nog inget jag orkar följa

    ReplyDelete
  12. Elizabeth George har jag läst alla böcker av men när jag läste den senaste så kände jag att jag nu måste ha en paus :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så har jag egentligen tänkt efter de sista tre böckerna också men på något underligt vis har böckerna ändå gått och köpt sig åt mig, vanligen när jag är uttråkad på Arlanda

      Delete
  13. Avbröt serien runt den sjunde-åttonde boken. Var en tjock och seg en och sedan dess har jag inte varit sugen på att återuppta bekantskapen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns ju dessutom en hel del annat att läsa också

      Delete
  14. Jag håller med dig, de har ändrat fokus. Fast jag gillar dem ändå!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gillar Havers! Så skönt med en kvinna som står upp mot utseendefixering och piff-kraven

      Delete
  15. Håller med dig om att böckerna har ändrats innehållsmässigt och det är nog en anledning till att jag gillar dom. ;) Sen är dom lite väl tjocka (är inget stort fan av tegelstenar oavsett bok/genre) men jag har haft överseende med det eftersom jag gillat de flesta av de böcker som jag har läst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hon kunde faktiskt ta och hålla igen på bokstäverna, jag tror dessutom att själv berättelserna skulle vinna på det.

      Delete
  16. Jag kan nog hålla med om att Havers och Lynley som personer har fått mer och mer plats men jag skulle ändå kalla de för deckare precis lika mycket som de tidiga böckerna.

    ReplyDelete
  17. Lynley har jag sett på tv och gillar den.

    ReplyDelete
  18. Jag skrev också om Elizabeth George idag. Visserligen har jag inte läst någon av de senaste, men jag slutade läsa efter När ingen ser. Tröttnade, helt enkelt.

    ReplyDelete
  19. Jag tycker att det är lite inne att krydda deckare med relationsbekymmer. Och sedan tror jag att det är svårt för författarna att hålla greppet om sina läsare i bok efter bok där huvudkaraktärerna är desamma.

    ReplyDelete
  20. Läste ett par av Georges böcker en gång i tiden och det fick räcka för mig.

    ReplyDelete
  21. Jag har bara läst nån här och där av George, orkar inte ta mig igenom alla.

    ReplyDelete
  22. Visst vill jag läsa om Lynley och Havers privatliv också, men jag håller med om att hon har tappat balansen mellan privatliv och deckargåta.

    ReplyDelete
  23. Jag läste nittonde boken i den serien förra året och då sa jag "inte en till". Får se hur många år jag kan hålla mig... Problemet är ju också att de är dubbelt så många sidor som hennes första!

    ReplyDelete
  24. Jag är road av att jag helt tydligt är en i massan den här omgången av bokbloggsjerkan - jag har också Elisabeth George som exempel :-)

    ReplyDelete
  25. Elizabeth Georges böcker är fortfarande favoriter för mig. Det kan nog stämma att huvudkaraktärernas privatliv fått ta mer plats med tiden. Känns tyvärr som de flesta kriminalromaner alltmer blir till någon sorts relationsromaner.

    ReplyDelete
  26. Många nämner E George som nån man tröttnar på - jag som inte läst henne på åtskilliga år kanske borde ge henne en ny chans ändå???

    ReplyDelete