Thursday, September 4, 2014

Barnens ö

PC Jersilds gamla uppväxtroman Barnens ö blev utvald till årets "Stockholm läser"-bok. Nu bor ju inte jag i Stockholm för tillfället... men jag läste den ändå.

En elvaårig pojke "kancellerar" sin vistelse på sommarkollo genom att förfalska mammas namnteckning och driver istället runt i Stockholm en hel sommar och klarar sig (mer eller mindre bra) själv. Han möter märkliga människor och gör alla de där sakerna en elvaåring gör utan vuxnas överinseende. Till exempel: blir kidnappad av raggare, dagdrömmer om att mörda rullstolsburna kvinnor, äter enorma mängder hamburgare, klättrar på hustak samt tittar efter bröst.

Det är en bra bok men kanske inte något som kommer att stanna länge i minnet. En vuxenvariant av grabbiga Sune-böckerna, med mer mörker och färre brudar.

1 comment:

  1. Jag läste den när den kom, jag var kanske 16, och det här var nog den första roman som verkligen grep tag i mig, jag tyckte den var fantastisk! Nu minns jag inte så mycket av den, men jag minns å andra sidan ingenting av boken jag läste ut tidigare i dag heller, så för mig är det stort nog att komma ihåg ATT jag läst den...

    ReplyDelete