Wednesday, August 20, 2014

Vilda svanar - Mao måste dö

Jung Chang har skrivit en biografi över sig själv, sin mor och sin mormor, men Vilda svanar är så levande berättad att den känns mer som en roman än en biografi.

Boken tar sin början i mormorns barndom i norra Kina. Hon får fötterna krossade, snörda och vanställda enligt den tortyrliknande traditionen. "Hjälplöst stapplande kvinnor ansågs erotiskt laddat" förklarar Chang torrt. De slavliknande förhållandena för en rik mans konkubin beskrivs också i detalj. Mormorn hade det sannerligen inte lätt i livet.

Men värre blir det, för under mammans barndom infaller den kommunistiska revolutionen och Mao kommer till makten. Mamman överlever både det "Stora språnget framåt" och "Kulturrevolutionen", till skillnad från miljontals andra kineser. Om än inte oskadd.

Mest intressant är hur Chang själv går från att dyrka Mao som gud till att inse att han både är galen och fullkomligt livsfarlig för hela Kina. Från de små sakerna som att gräs plötsligt anses "borgerligt" och alla studenter skickas ut för att dra upp allt gräs i Kina, till de våldsamma massutrensningarna, tortyren och massmorden av både olik- och liktänkande.

Det är en mycket spännande bok! Jag har lärt mig massor. Och under 526 sidor hoppades jag innerligt att Mao måtte dö snart... En biografi som är en bladvändare, sådana hittar jag inte så ofta.


Ps. Vilda svanar är en bok ur den feministiska litteraturkanonen!

3 comments:

  1. Så intressant den låter, den måste jag genast spana in!

    ReplyDelete
  2. så bra! vi ska läsa Vilda svanar i läsecirkeln i höst. det kommer att bli intressant, förstår jag.

    ReplyDelete
  3. Jag kan vara lite kräsen när det gäller biografier, men Vilda svanar är verkligen bra. Blev så glad när den kom med i feministiskt litteraturkanon.

    ReplyDelete