Thursday, August 28, 2014

Tyskarnas passion för pastasallad

Rafik Schami är tysk författare med rötter i Syrien och han skriver roliga små kåserier om kulturkrockar och brytningspunkterna mellan det arabiska och det tyska. Till exempel i textsamlingen Eine deutsche Leidenschaft namens Nudelsalat ("En tysk lidelse vid namn pastasallad").

Det där med pastasalladen syftar på hur tyskar respektive syrier är som gäster eller värdar. Enligt Schami: tyska gäster säger att de kommer två personer klockan fem, då kommer två personer klockan fem. Och de har med sig pastasallad eller något annat för att bidra till middagen. Syriska gäster kommer klockan nio, eller helt oanmälda, de har tagit med tolv vänner och kusiner och om de har med sig något ätbart är det en förolämpning mot värden (de tror att hen inte kan fixa tillräckligt mycket/god mat).

Andra kåserier behandlar kampen mot tyska hantverkare i husrenoveringsprojekt, synen på livet/döden och svårigheterna med att dejta tyska kvinnor.

En rolig textsamling! Och särskilt för mig som också har levt en liten tid som invandrare i Tyskland. Fast jag kan inte minnas att jag åt särskilt mycket pastasallad.

***
Obs, missa inte heller Bokmosters tysk-torsdag-inlägg idag!

6 comments:

  1. Ett trevligt boktips! Tack för det. Jag har heller inga minnen av att tyskar skulle älska pastasallad (jag associerar mera till bratwurst och stekpotatis).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag håller med (fast bratwurst är ju lite svårt att ha med som gå-bort-present), jag minns det mer som att folk kanske hade med sig en flaska vin när de kom på middag. Ungefär som i Sverige alltså.

      Delete
  2. Ha! Bra tips, den boken vill jag gärna läsa. Och jag är helt klart german, två pers kl fem med pastasallad, ja tack ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja - möjligen utan pastasalladen dock. Men gärna med choklad.

      Delete