Tuesday, August 12, 2014

Tre gånger Karin

Lyran är tillbaka med en tematrio, den här gången "tre böcker om eller av Karin".

Svårare än det kunde tyckas!

Först tänker jag förstås på Karin Boye och den något utdaterade men ändå läsvärda Kallocain. En dystopi av storebror-ser-dig-slag.

Sedan fick jag tänka till och det blir inte så mycket tips som icke-tips: här kommer ett par kommentarer om deckare.

Karin Fossum har jag bara läst en enda bok av och den räckte fint, tack så mycket. En orgie i blod och bajs om en stackars kvinna med stomipåse (viktig del i storyn) som samlar på tonårsinbrottstjuvar i källaren och slår på dem med en hammare. När djävulen håller ljuset heter boken och den rekommenderas enbart till dem som gillar att frossa i våldsskildringar.

Carin Gerhardssen skriver också ett gottande i blod och sex, jag läste de första två (!) i hennes så kallade Hammarbyserie, men jag orkar faktiskt inte engagera mig i den här typen av extremt snaskiga polisromaner där äckeldetaljerna verkar vara ditskrivna i slentrian bara för att trigga pirr i läsarmagen. Tacka vet jag civiliserade Agatha Christie, där hålls blodflödena på en anständig nivå, would you care for some more tea, Miss Marple?

23 comments:

  1. Karin Boye och Kallocain var den första boken jag också kom att tänka på. Roligt att du tipsar om deckare på detta icke-sätt :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, när minnet tryter på bra tips får en väl skriva om något annat istället :)

      Delete
  2. Karin Boye borde jag läsa. Fossum gillar jag, fast jag har bara läst hennes första deckare, och den var inte slabbig alls.

    ReplyDelete
  3. Bara Fossum som jag läst. Men de andra två vill jag gärna läsa så småningom.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eller i alla fall Karin Boyes bok, tycker jag

      Delete
  4. Jag tyckte den här var fruktansvärt krånglig. Kunde bara komma på en enda Karin som jag hade läst, så jag fick göra en Karin Boye trio ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra lösning! Jag håller med, jag trodde det skulle bli lätt men när jag stegade iväg till bokhyllan och började leta fanns där knappt nånting alls.

      Delete
  5. Gillar du inte blodiga deckare ska du inte läsa Zack av Mons Kallentoft, t.om jag baxnade lite..
    Mia

    ReplyDelete
  6. Här var det också Boye. Jag måste läsa nåt av henne snart annars får jag nog skämmas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. En ska aldrig skämmas för olästa böcker! Se det istället som att du har ngt spännande kvar att se fram emot.

      Delete
  7. Var nära att ta med Gerhardsen i min trio, tycker hon blir bättre och bättre trots att jag egentligen inte heller gillar våldsfrossande, är mer för mysdeckare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mysdeckare funkar alltid (om de håller i kvalitet)

      Delete
  8. Åhh, du måste ha haft otur vid val av Fossumbok. Läs De galnas hus eller Älskade Poona, de är superbra!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmmm... Kanske... Eller så läser jag något annat än en modern polisdeckare?

      Delete
    2. De galnas hus är ingen deckare, jag tror den till del är självbiografisk. Mycket bra!

      Delete
  9. Jag tror Carin Gerhardsen har ändrat sitt skrivande en smula sedan de första böckerna. Jag gillar deckare, men håller med om att ibland går skildringarna av otäckheter en smula till överdrift. Det är ju inte de som gör spänningen!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det borde inte vara det i alla fall - ibland har jag en gnagande misstanke att författare använder slabbigheterna för att dölja att själva storyn brister.

      Delete
  10. Kallocain ska läsas i år, har tom lagt in den i en utmaning så att den inte ska slinka nedåt i högen igen :)

    ReplyDelete