Tuesday, August 26, 2014

Tematrio: långa titlar som är jättelånga och som kanske aldrig slutar utan bara pågår och pågår och till slut finns det nästan inte längre plats för själva texten för att titeln var så lång

Lyrans tematrio handlar idag om långa titlar. Här kommer mina tre förslag!

1) Peter Fröberg Idling, Sång till den storm som ska komma. En bok om Pol Pot. Tyvärr inte särskilt genomarbetad och korrläst. Och så de där moderna stilexperimenten - suck.

2) Lotta Lotass, Min röst skall nu komma från en annan plats i rummet. Lotass är ett geni! Fullständigt galen, men ett geni. Den här boken handlar om (kan det sägas att Lotass böcker "handlar om" något?) några yrkesmördare i öknen i sydvästra USA. Det är suggestivt och abstrakt och väldigt, väldigt intressant.

3) Bodil Malmsten, Det är fortfarande ingen ordning på mina papper. Malmsten är också ett geni, ett fantastiskt roligt sådant. Hennes böcker är sorglig-roliga på ett alldeles trollbindande sätt. Måste läsas. De gör en till en mer fullständig människa.

29 comments:

  1. Den enda jag läst här är Bodil Malmsten. Men de andra var riktigt långa titlar på!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodil Malmsten är en liten guldgruva när det behövs något uppiggande

      Delete
  2. Nya titlar allihop för mig, tack för tipsen.

    ReplyDelete
  3. Sång till den storm som ska komma har jag i bokhyllan men jag har inte läst den ännu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är ett intressant tema! Så himla synd att förlagen inte bryr sig om att köra en korrläsning innan de sätter saker i tryck längre.

      Delete
  4. Jag har varken läst Lotass eller Malmsten, det är inte okej! ;) Tja, jag har inte läst Fröberg Idling heller, men honom har jag aldrig ens hört talas om så det räknas inte... ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Å, då har du mycket roligt kvar!

      Delete
  5. Måste bara skratta åt din rubrik :) Tacl för tipset om Fröberg Idling! Har läst hans första om Pol Pot och gillade den mycket.

    ReplyDelete
  6. Lotta Lotass borde jag läsa någon dag! Tack för bra tips!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Hon är fantastisk, och väldigt egen. "Den svarta solen" (del i en mycket märklig trilogi) är en annan favorit, den kan man bli antingen manisk eller meditativ av

      Delete
  7. det där med papper köpte jag för titelns skull :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, vissa titlar är för bra för att missa!

      Delete
  8. Jag har fått intrycket att Bodil Malmsten ofta har väldigt långa, och oftast fina, titlar :) Jag måste läsa mer av henne.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det stämmer nog, hon har flera fullpoängare bland titlarna.

      Delete
  9. Laurie Lee As I walked out one Midsummer morning. En titel som är som en novell, och en bok som är precis som titeln. Och så Hundra-åringen så klart, men det gillade jag inte så den tipsar jag inte om

    ReplyDelete
  10. Tvåan låter riktigt spännande!

    ReplyDelete
  11. Gillar din titel på inlägget :) Har dessvärre inte läst någon i din trio.

    ReplyDelete
  12. Lotass måste jag läsa och jag vill nog börja med den här. Får ingå i nästa års boktolva, tror jag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, go for it! Hon är underbar och väldigt speciell.

      Delete
  13. För övrigt är titeln på ditt inlägg underbar. :D

    ReplyDelete
  14. Ytterligare tre titlar jag inte känner igen. Tack för tipsen.

    ReplyDelete
  15. Jag har inte läst någon av böckerna, men Lotass är jag nyfiken på! Och titeln på ditt inlägg är genial!

    ReplyDelete