Saturday, August 30, 2014

Sommarsammanfattning

Annikas bokblogg har börjat med fredagsfrågor igen och när det lottas ut såhär vackra bokaskar (kolla in den jättefina asken som låtsas vara en stor bokatlas, den skulle jag väldigt gärna se på mitt soffbord) så kan jag ju inte låta bli att haka på...

Frågan är kort och gott: vad har vi läst för spännande i sommar?

Jo du Annika, det blev en salig blandning...

Sommarens bästa är nog Caitlin Morans Konsten att vara kvinna, följd av Barbara Kingsolvers Giftträdsbibeln. Caitlin Moran var en fin ny bekantskap som satte ord på en hel massa saker som jag brukar gå och tänka på, fast hon gjorde det på ett mycket roligare och grövre sätt än jag någonsin skulle kunnat göra. Moran är min nya husgud.

Sommarens sämsta är antingen Martina Montelius Främlingsleguanen eller Julian Barnes The history of the world in 10 1/2 chapters. Montelius för att det bara var en språknördigt inbäddad egotripp och Barnes för att den var så vansinnigt långtråkig. (Jag är för övrigt lite bekymrad över att jag inte gillade Montelius, jag brukar ju älska absurderier. Men det här var snarare som att läsa vad heter han nu den där brandorangea skåningen på min svarta lista).

Sommarens längsta är Sigrid Undsets härliga medeltidsdrama Kristin Lavransdotter, den var fin och fyllde ut sina tusen sidor på ett alldeles utmärkt sätt. Perfekt sommarläsning med både böldpest och bergatroll.

Sommarens utmaning var att läsa en bok på norska. Det gick alldeles utmärkt! Jag har lärt mig massa nya ord som lugar (hytt) och bedrift (företag). Per Petterson heter författaren och boken Jeg forbanner tidens elv delar jag med mig av som månadens boktips.

Sommarens mest oväntade läsupplevelse är Georges Rodenbach, Bruges-la-morte eftersom jag trodde att det skulle vara en deckare från sjuttiotalet men istället fick en experimentell roman från slutet av artonhundra. Hupp! Recension har jag inte ännu hunnit skriva.

Sommarens roligaste är utan tvekan Timur Vermes, Er ist wieder da ("Han är tillbaka") som är en svindlande politisk satir om Hitler som tidsresenär i nutiden. Det hjälpte kanske att jag läste den tillsammans med en infödd tysk som kunde förklara vissa fina pikar som jag själv hade missat, men jag tror att de flesta kan ha roligt åt den här boken även utan detaljkunskaper om tysk politik och andra världskriget.

Sommarens mest lärorika är den kinesiska biografin Vilda svanar av Jung Chang. En mycket intressant läsupplevelse. Obs! Gräs är borgerligt! Bra att veta så här de sista veckorna innan valet.

36 comments:

  1. Ja men det var en perfekt summering. Ska erkänna att jag inte läst en enda av dina och med din summering vet jag vilka jag ska undvika.

    ReplyDelete
  2. Det var en salig blandning det :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, och då har jag inte ens nämnt boken om hur man åker bakochfram på en känguru.

      Delete
  3. Caitlin Morans bok skulle jag också vilja läsa :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Det första jag gjorde när jag läst ut den var att gå in i en bokaffär och köpa samtliga deras ex att ge bort till folk jag känner.

      Delete
  4. Nu blev jag lite sugen på Lavransdotter. Kanske något att prioritera.

    ReplyDelete
  5. Kristin Lavransdotter har jag läst och sett film, härlig läsblandning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kan tänka mig att den boken har stor filmpotential, ska se om jag kan få tag i filmen ngnstans

      Delete
  6. Spännande blandning och väldigt bra summering. Blir nyfiken på Georges Rodenbach bok som låter intressant. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den var en liten makaber historia och egentligen inte särskilt ögonbrynshöjande, men tydligen väldigt annorlunda för sin tid. Författaren har nämligen inkluderat själva staden Brygge inte som en kuliss till handlingen utan som en karaktär i egen rätt! Enligt honom själv i alla fall.

      Delete
  7. Oj, vad många böcker du har hunnit med :).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, massor! Det här är bara ett litet urval.

      Delete
  8. Jag funderar fortfarande på vad jag ska svara på den jerkan. Jag gillar spännande böcker i den bokstavliga meningen, alltså thrillers och deckare. Men i sommar har jag rensat bland mina hyllvärmare och eftersom jag älskar spänningslitteratur hinner den sällan bli hyllvärmare...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tyckte inte det behövde tolkas så bokstavligt!

      Delete
  9. Vilken bra sammanfattning, både det bästa och sämsta och allt där emellan. Du har hunnit några stycken ser det ut som.

    ReplyDelete
  10. Vilda svanar är verkligen bra och lärorik :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag har bara vetat i grova drag ungefär Kinas nittonhundratalshistoria, det var väldigt kul att få lite djupare insikt. På ett så lättläst sätt.

      Delete
  11. En sådan intressant blandning! Vad härligt det låter med så omväxlande läsning! Jag blir väldigt nyfiken på Vilda svanar faktiskt.

    ReplyDelete
  12. Er ist wieder da verkar vara en väldigt intressant bok. Noterar... :)

    ReplyDelete
  13. Vet inte hur jag hade reagerat om jag fått en experimentell roman istället för en 70-tals deckare i handen, måste vara en förvirrande start :)

    ReplyDelete
  14. Skall nog titta närmare på Catlyn Moran, gillar sådana som kan vara vassa och sarkastiska. Dom som skall verka pålästa och akademiska när dom angriper sådana här saker blir oftast bara tröttsamma.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! vardagsfeminism på ett mycket roligt sätt

      Delete
  15. Skulle vilja påstå att "Främlingsleguanen" kan vara en av de bästa titlarna på en bok på länge!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Titeln är mycket bra! Det bästa med hela boken faktiskt.

      Delete
  16. Verkar vara en bla variation på böcker. Okända för mig så tack för tipsen också

    ReplyDelete