Wednesday, August 13, 2014

Pretentiös främlingsleguan

Martina Montelius kan många svåra ord. Om det handlar hennes absurda lilla roman Främlingsleguanen.

Det är en bisarr historia berättad av en mycket övermogen fyra-och-ett-halvt-åring som lever ensam med en tysktalande leguan.

Länge tänkte jag att det bästa med boken är titeln. Att kanske Montelius först kom på titeln, blev förtjust i den, och sedan skrev ihop någonting som kunde passa som innehåll. Jag tyckte detta innehåll blev pretentiöst och ganska meningslöst. Flera av ordkonstruktionerna (föräldrar = upphovsmän) är smarta men det blir för mycket staplande av smarta ord och väldigt lite egentligt sammanhang. Vilken besvikelse.

Jag var uppriktigt förvånad över att jag inte tyckte bättre om den här boken! Jag brukar ju älska absurditeter. Men Främlingsleguanen bevisar att allt som är konstigt inte automatiskt är bra.

På den positiva sidan: jag tyckte gradvis lite bättre om boken allteftersom. Kanske var jag helt enkelt på fel humör när jag började läsa. Kanske står minnet av en osympatisk Montelius i TV-programmet "På spåret" i vägen för en objektiv läsning. Eller kanske behövdes lite tillvänjningstid för att gå med på premisserna för Främlingsleguanen.

En märklig bok.

4 comments:

  1. Jag har den på listan men har tvekat om den är nåt för mig. Nu efter jag har läst din recension ska jag nog ta bort den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har ju läst bra recensioner också, så det är väl en bok folk tycker olika om - men jag föll i alla fall inte för den.

      Delete
  2. Jag visste inte vem hon var, så jag fick surfa. Och ja, det måste ju varit tidernas mest osympatiska par i "På Spåret"! Aldrig har väl några andra deltagare lagt så mycket babbel på att bortförklara varför de inte kunde svaret och varför de inte ens tänkte gissa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag visste inte heller vem hon var innan hon dök upp i Babel med Främlingsleguanen och sedan i På spåret. Vi har inte precis klickat, om man säger så

      Delete