Friday, August 1, 2014

Christie och kvinnorna

Jag läste en deckare! Agatha Christies Three act tragedy med Hercule Poirot i medelgod form.

En typisk pusseldeckare med förgiftade cocktails, en serie mord som inte tycks ha något samband och en klurig upplösning där Poirot bjuder läsaren på alla svaren. Stilrent och lättsam underhållning.

Men så tänkte jag på en annan sak medan jag läste - vad är det med Christies nerklankade på kvinnor? Nästan samtliga kvinnliga huvudpersoner i den här boken pratar om att kvinnor kan inte vara vänner, kvinnor är som katter som bara vill riva varandra, kvinnor är mycket elakare än män.

Ursäkta? Vilka märkliga dumheter. Gamla myter som upprepas tills folk börjar tro på dem. Jag trodde Christie var smartare än så.

Jag gissar att hon skrev den här boken precis efter att ha bråkat med en nära väninna - någonting måste väl ha hänt för att hon skulle börja spy sådan här galla.

Eller är det likadant i de andra Christie-deckarna?

No comments:

Post a Comment