Friday, August 15, 2014

Caitlin Moran, bäst i världen

Hur kan jag inte ha läst Caitlin Moran förrän nu? Kvinnan är genial!

Konsten att vara kvinna är den mest fantastiska, roliga och viktiga bok om feminism jag hittills läst. Den har inget gemensamt med akademiska texter om feministisk teori - det är en halsbrytande självbiografi som genom en störtflod av vansinniga svordomar och briljanta metaforer förklarar vardagsfeminismen och ställer frågor kring alla de där små sakerna som är så fruktansvärt viktiga.

Som VARFÖR kvinnor och flickor går med på att ha så obekväma underkläder? 

VARFÖR går vi med på att tvinga ner fötterna i sjuka skor? 

VARFÖR är det ingen som sticker hål på prinsessbröllopsmyten? 

VARFÖR har normal kroppsbehåring blivit en fiende, så att i övrigt helt normala kvinnor går med på att raka sig till vad Moran genialt kallar "en svindyrt underhållskrävande, kliande barnsnippa som ser ut att frysa"?

Och hur i helsefyr ska det bli någon ordning på porrbranschen så att tonåringar inte bara matas med den eländes bilden på sex som något män gör mot kvinnor som behöver pengar till hyran? Vilket Moran (och jag) misstänker förstör sex för både killar och tjejer.

Den här boken är så bra. Och så fruktansvärt rolig! Jag har tokskrattat nästan varje sida. Och fått allvarliga aha-tankar lika ofta. Den är proppfull med goda råd och hjälpsamma tumregler.

Jag ska köpa en hel låda av den här boken och ge till alla jag känner, för mitt exemplar tänker jag inte låna ut, det behöver jag själv för att läsa igen och igen.

8 comments:

  1. Den måste jag läsa! Jag fick lämna tillbaka den oläst, hann helt enkel inte med den då jag lånade den. Skäms att jag glömde av den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, läs den! Den satte ord på så mycket som jag har gått och tänkt.

      Delete
  2. just nu är jag lite trött på henne, fast Caitlin har sina poäng

    ReplyDelete
    Replies
    1. Många poänger! Och roligt skrivet, tycker jag.

      Delete
  3. P.S.
    hihi, jag har referensbibliotek, lånar inte heller ut, man får läsa på plats :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åhå, vilket smart system! Fast jag brukar inte ha så mycket svinn på de böcker jag lånar ut heller, jag har så pålitliga låntagare.

      Delete
  4. Jag var inte alls lika imponerad. Jag som aldrig har gått i ett par obekväma skor i hela mitt liv kunde inte relatera till hennes beskrivning av hur det är att vara kvinna. Kanske kulturskillnaderna mellan England och Sverige är för stora i det här sammanhanget...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har, i princip, aldrig gått i ett par BEKVÄMA skor! Förutom löparskorna från herravdelningen, men dem kan man ju inte ha på jobbet hur som helst, eller i alla fall bara till ett pris. Att det inte produceras fotformade skor är ett av mina stora bekymmer i livet. Annars tycker jag att alltihop hon berättar om stämmer med saker jag funderat på, även hemma i Sverige. Alla de där märkliga fittfrisyrerna (eller brist på dito) och mikroskopiska trosorna som paraderar i omklädningsrummet på gymmet till exempel... Ser vansinnigt obekvämt ut.

      Delete