Tuesday, July 15, 2014

Tematrio: lecture recommandée, s'il vous plaît

Igår var det Bastiljens dag så Lyran har förstås franskt tema i veckans trio.

Förra året när detta var temat för trion tipsade jag om Claudel, Le Clézio och Mauriac. Och så konstaterade jag att nästan alla franska böcker jag läser är skrivna av män. Kvinnliga franska författare tycks inte ges ut i någon större mängd - eller har jag bara valt helt fel böcker?

Men visst, ett par skrivande fransyskor finns ju.

Till exempel Anna Gavalda som har skrivit Lyckan är en sällsam fågel och Tillsammans är man mindre ensam. Jag gillade ingen av dem. Tramsigt och förutsägbart, långtråkig handling och onödig gulleromantik av typen "försöker desperat vara lika rolig-söt som Amelie från Montmartre".

Eller Fred Vargas, Frankrikes så kallade "deckardrottning". Med tanke på vilka som brukar kallas Sveriges "deckardrottningar" (Camilla Häckfärg, förlåt Läckberg, och Liza "jag-skriver-usla-böcker-och-skäms-inte-för-det" Marklund) så borde jag väl ha fattat att detta naturligtvis inte är en kvalitetsstämpel. Inte en kvalitetsstämpel alls. Jag läste Okänd kontinent och var INTE imponerad.

Jaha tänker du nu, för att vara boktips så var detta inte särskilt upplyftande. Är det alltså helt kört? Nej! För jag tänker nämna en riktigt duktig författare också: Nina Bouraoui. Läs till exempel Pojkflickan. En fantastisk liten bok.

Bonne fête et à la prochaine!

18 comments:

  1. Jag får mer o mer lägga min aversion mot Frankrike åt sidan, iaf när det gäller litteratur. Frukosten är en helt annan historia ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, valet mellan tysk frukost och fransk frukost är lätt!

      Delete
  2. Nina Bouraoui verkar intressant, har tänkt läsa henne länge men inte kommit mig för. Gavaldas Tillsammans är man mindre ensam väntar på mig i bokhyllan, får se vad jag tycker om den. ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag vill läsa mer av Bouraoui så snart jag hinner!

      Delete
  3. Tillsammans är man mindre ensam var fin som film.

    ReplyDelete
  4. Pojkflickan har jag tänkt att jag ska läsa någon gång i framtiden :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är jättekort, så gör det redan imorrn.

      Delete
  5. Gahh, hur ska jag klara den är trion, jag som inte läser nästan nått franskt. förutom just Vargas då, vars deckarhistorier inte är särskilt mycket vare sig deckare eller historier, fast lite sött om katter i bland...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asterix-serierna? Goscinny är fransman! Eller Jules Verne? Kanske Dumas, "De tre musketörerna"?

      Delete
    2. Hmm, när det gäller serier tänker jag mer Belgien. Lucky Luke, Spirou och Gaston... Men det kanske är fransmän de oxå?

      Delete
    3. Spirou och Gaston är belgare, Tintin likaså förstås, men Lucky Luke gjordes av det belgisk-franska teamet Morris-Goscinny och Asterix av Goscinny tillsammans med Uderzo!

      Delete
  6. Delphine de Vigan är en favorit och Muriel Barbery och Agnés Desarthe. Tre fina samtida fransyskor som jag gillar. Inte i samma litterära klass som Boraoui, men bra kvinnliga samtida. Har du tips på belgiskt? Jag skulle skriva om något därifrån när jag skrev om alla lag som var med i VM. Hade inte läst nåt. Upplys mig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Å, så bra tips! Tack! Belgiskt är klurigt men Amelie Nothomb är en klippa, och Hergé förstås.

      Delete
  7. Fred Vargas skrev jag upp på att-läsa-listan under förra årets franska trio, men hon har fortfarande inte blivit läst, blir inte riktigt sugen när jag läser ditt inlägg heller, men å andra sidan tillhör jag ju dem som gillar Tillsammans är man mindre ensam :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Smaken är olika! Det är det som är det fina med böcker, det finns något för alla. Jag gillar inte polisdeckare över huvud taget så Vargas hade inte så stor chans från början.

      Delete
  8. Läste tipsen från förra gången och blev mkt sugen på att läsa allihop! Tack!

    ReplyDelete