Tuesday, July 22, 2014

Tematrio: kompisar

Hälsningar från Tyskland! Tassahunden och vi är äntligen på semester. Men tematrion vill vi ändå inte missa, här kommer mitt bidrag till Lyrans veckofråga: tre böcker om vänskap.

Först en bok om vänskap med en låtsasvän (eller?): Astrid Lindgren, Nils Karlsson Pyssling flyttar in. Om den mycket ensamma pojken Bertil som får en liten, liten vän. Eller om allt bara händer i hans huvud.

Sedan om vänskap över generationsgränserna, ett populärt populärkulturellt tema. I Fannie Flaggs (Rita Mae Browns exflickvän) Stekta gröna tomater på Whistlestop Café får hopplösa hemmafrun Evelyn stöd av gamla Ninny som hon av en slump träffar på ett ålderdomshem. Allteftersom Ninny berättar mer om sitt liv som ung får Evelyn ny energi att ta kontroll över sitt eget liv.

Och sist, en bok om ojämställd och ganska olycklig vänskap: Evelyn Waugh, Brideshead revisited. Ung student träffar annan mycket dekadent student, vänskap uppstår, champagne dricks och familjerelationer fallerar.

14 comments:

  1. Stekta gröna tomater gillade jag - både som bok och som film

    ReplyDelete
  2. Nils Karlsson Pyssling var ju ett bra tips på detta temat. Över lag har ju Astrid skrivit om många fina vänskaper :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sant, det finns massor att välja på där.

      Delete
  3. Åh, Stekta gröna tomater var det länge sedan jag läste. Den var bra. Nils Karlsson pyssling är ju mysig läsning!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ibland är det kul att plocka fram de där gamla nostalgigodingarna

      Delete
  4. Bra val av böcker till trion, få se om jag kommer på några!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu loggar jag in på din blogg och kollar, så hoppas du kommit på något bra...

      Delete
    2. NU har jag äntligen hittat några, och insåg att jag glömde Stål...

      Delete
  5. Stekta gröna tomater är himla bra!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klockren! Och bitvis väldigt otäck

      Delete
  6. Fina val! Och som jag älskar Brideshead... måste läsa om den snarast :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag var lite kluven när jag läste den, den är bra men kräver lite eftertanke för att komma åt vad som egentligen sägs.

      Delete
  7. Jag blev intresserad av Brideshead revisited. Tack för tipset!

    ReplyDelete