Wednesday, July 16, 2014

Belgiens historia

Jag har en tjock och gedigen bok om Belgiens historia. Under de senaste tre åren har jag läst... totalt tio sidor i den.

Så här ser den ut:

Men så fick jag en annan version av samma (nåja) bok i present av min vän kanalsimmerskan. Tack! Den ser bra mycket mer lockande ut! Den här ska jag genast läsa utan knot:


Belgiens historia - berättad av Cowboy Henk! Kolla frisyren, det här kan ju inte gå fel. Insidan är lika fin den:


Nu äntligen ska jag få lära mig mitt nya hemlands historia. Kanske kommer jag då förstå varför de har så mycket socker i våfflorna, varför de inte klarar av enkel trafikplanering och varför ett land med åtta parlament ändå aldrig lyckas ha en regering.

6 comments:

  1. Replies
    1. Visst är det! Det är så trevligt med färgglada omslag.

      Delete
  2. Jamen, historia är tråkigt, serier är kul, så ska det ens gå att läsa historia så behöver den nog förpackas som serie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej! Historia är jätteintressant. Utan historia är samtiden obegriplig. Men det är förstås lättare att läsa när den är färgglad... (just den här historieskrivningen är dock inte särskilt tillförlitlig, jag misstänker att Cowboy Henk inte är en riktig historiker) ;)

      Delete
  3. Spännande med Belgiens historia. Ni har ju i alla fall kungahus där också ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Javisst! På måndag har kung junior suttit på tronen ett år! Hans pappa abdikerade på nationaldagen, som jag inte vet vad den firas till minnet av

      Delete