Wednesday, June 11, 2014

Tematrio: Svenska författare

Lyrans bokblogg har tänkt ut en ny tematrio: tema svensk litteratur.

Jag väljer tre yngre och nyare svenska författare att tipsa om:

Sami Said, Väldigt sällan fin tyckte jag mycket om! Dessutom gjorde Said ett väldigt bra och roligt sommarprogram i radio förra året. Boken handlar om en ung man med viss social inkompetens som försöker ta sig fram i studentlivet själv och som samtidigt har fullt upp med att hantera sin familj och alla deras förväntningar.

Johannes Anyuru, En storm kom från paradiset är en annan höjdare jag hittade förra året. Det handlar om Anyurus pappa, en riktig äventyrare.

Och slutligen, Jonas Hassen Khemiri, Jag ringer mina bröder för att den är en helt unik, fullkomligt genial och alldeles knivskarp liten bok. Jag gillade inte Ett öga rött men med Jag ringer mina bröder tog Khemiri ikapp detta med råge tycker jag.

18 comments:

  1. Nr 2 och 3 är två favoriter så därför antar jag att jag kommer gilla nr 1 också! Har haft ögonen på Väldigt sällan fin ett tag, "ska bara" ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är mycket som "ska baras", det känner jag väl igen

      Delete
  2. Jeg ringer mina bröder har jag varit nyfiken på en tid, de andra var nya tips för mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är inte särskilt lång, den läses på en kaffekvart i sommarsolen, så go for it!

      Delete
  3. Khemiri känns som en sån där författare jag borde läsa.

    ReplyDelete
  4. Har inte läst någon av dessa, men jag har studerat dem nyfiket i samband med bokbeställningar, men de har inte kommit med i någon ännu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om det inte är böcker du vill köpa kanske de kan vara ngt att sätta på låneönskelistan till nästa bibblabesök

      Delete
  5. Jonas Hassen Khemiris två första böcker har jag så många gånger tänkt låna av dottern. kanske är hög tid att göra det!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja när du nu har en så välutrustad dotter så är det väl bara att passa på!

      Delete
  6. En storm från paradiset köpte jag i Ullared som pocket, så någon gång så.
    Sami Said var faktiskt på vårat bibliotek men tyvärr kunde jag inte komma då, typiskt, annars hade jag köpt den boken.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så synd att du missade det, jag tänker mig att han skulle vara väldigt trevlig att träffa live! Lite blyg kanske. Jag gillade hans sommarprat i alla fall

      Delete
  7. Jag har inte läst någon av de böckerna, tack för tips!

    ReplyDelete
  8. Tre bra tips! Jag har tänkt läsa dem alla tre, men hittills inte kommit igång... :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tänk att det ofta blir så. En skulle ta och gå i förtidspension kanske (för-förtidspension)

      Delete
  9. Måste se till att läsa Jag ringer mina bröder, har hört mycket bra om den :)

    ReplyDelete
  10. Khemiri är den enda jag läst något av och då läste jag Ett öga rött och den tyckte jag om

    ReplyDelete