Tuesday, June 17, 2014

Tematrio: återanvänt material

Lyran frågar i veckans tematrio efter återanvänt, knyckt eller starkt inspirerat material... Författare som blinkar till varandra, kunde man också säga.

Den mest genuina återanvändningen är förstås Jasper Ffordes böcker som handlar om och i alla gamla klassiker sedan hedenhös på ett fantastiskt roligt sätt... men jag plockar tre lite mer enkla tips istället:

Lyran själv har redan öppnat dörren till Hjalmar Söderberg och alla varianter på Doktor Glas, jag tycker att Gregorius av Bengt Ohlsson är en bra version. Där får den snuskige prästen komma till tals och ge sin sida av saken.

En annan favorit jag nyligen återupptäckte är Margaret Atwood, inte minst härliga novellsamlingen Good bones som bland annat kastar nytt ljus på Hamlet och på klassiska sagor som Askungen, med feministisk udd förstås.

Och så finns förstås smarta Lena Anderssons Duck city om ett Ankeborg där tidens syn på mat har gått över styr... En elak och vansinnig satir över vår tids helsjuka förhållande till ätande, dieter och mat.

Jag älskar metalitteratur!

6 comments:

  1. Atwood brukar vara fantastisk så den novellsamlingen vill jag läsa.

    ReplyDelete
  2. Har bara läst Gregorius på din lista, men den gillade jag :)

    ReplyDelete
  3. Är mycket svag för Doktor Glas, så jag vill läsa Gregorius! Och även Mordets praktik av Kerstin Ekman!

    ReplyDelete
  4. Gillar Jasper Fforde, de övriga du nämner har jag inte läst.

    ReplyDelete
  5. Jag kommer ju aldrig ihåg böcker efter att jag läst dem, och därmed märker jag sällan att en bok är en variant av en annan bok, den här utmaningen kommer att bli svår!

    ReplyDelete
  6. Jasper Ffordes böcker skulle jag bra gärna vilja läsa. Margaret Atwood är en författare jag är väldigt nyfiken på och jag har en liten lista med böcker av henne som jag funderar på att läsa. Good Bones får väl sälla sig till dem.

    ReplyDelete