Friday, June 27, 2014

Sportande särskrivare ska skämmas

Tassahundens moster har lurat med mig på en utmaning, vi ska tydligen springa Tjurruset i höst. Eller "Tjur Ruset" (sic!), som de på fullt allvar kallar det i Stockholm.

Kanske den mest idiotiska särskrivningen jag hört på länge. "Tjur Ruset" (sic!)? Vad tusan ska det betyda? Det är ju språkligt sett ett helt obegripligt namn. De klassiska särskrivningarna "sjuk syster" och "kul potatis" får ju i alla fall någon slags skojig betydelse när de är felskrivna. Så icke "Tjur Ruset" (sic!).

Och vad är det med de dubbla versalerna? Viktigt meddelande: Hitler vann inte kriget. Stockholm ligger alltså inte i Tyskland.

Nå, eftersom jag inte är den som låter saker passera obemärkt så felanmälde jag naturligtvis löploppets namn till löploppets sekretariat och föreslog att denna förskräckliga särskrivning är ett beklagligt misstag som kan åtgärdas. Det här fick jag till svar:
"Det är ett varumärke och vi har valt att skriva det så som vi har gjort."
Goddag yxskaft.

Jo, det är nog ett sant svar men inte hela sanningen: anledningen till särskrivningen är förstås att de har knyckt konceptet från det värmländska loppet Tjurruset (i ett ord) och inte kom på ett eget namn men inte fick använda det skyddade originalnamnet. "Tjurruset Stockholm" eller att ta hjälp av ett bindestreck, hade inte det kunnat vara något? Ett litet tips från mig till er.

Min träningsplan: fram till mitten av september kommer jag att skicka arga mejl med stavningstips till tävlingsarrangörerna. Från mitten av september kommer jag att inse att jag måste träna benen också och i panik jogga ett par rundor. Den 5e oktober kommer jag otränad flåsa mig runt banan med en rödpenna för att kunna korrigera eventuella skyltar längs vägen.

3 comments:

  1. Replies
    1. Nej! Särskrivning funkar alldeles särskilt inte här!

      Delete
  2. Sedan finns ju även Vår Ruset... :p
    Undrar om det är samma arrangörer? Det lär det väl vara..

    ReplyDelete