Friday, June 20, 2014

Hej kedjeläsare!

Annika undrar i veckans fredagsfråga: Hur länge väntar du innan du påbörjar en ny bok?

Enkel fråga - jag väntar inte alls. Jag börjar på nästa bok mer eller mindre omedelbart. Mina bokmärken hamnar aldrig på hyllan, de vandrar direkt från en bok in i nästa ur den ständiga högen vid sängkanten.

Annika själv svarar att hon läser flera böcker samtidigt, det har jag upptäckt att jag gör också, men bara av praktiska skäl. Till exempel just nu: en högläsningsbok med den gula huliganens pappa, en novellsamling på jobbet att läsa en korthistoria ur på lunchen om jag inte har något lunchsällskap en dag, och så boken jag läser "på riktigt". Möjligen blir det två parallella böcker ibland om jag till exempel måste pausa den ena för att hinna en bokklubbsbok i tid också. Eller om jag läser en ansträngande tegelsten och behöver ta rast från den med något enklare.

36 comments:

  1. Jag läser bara en bok i taget, men kan ha en novellsamling liggande också.

    ReplyDelete
    Replies
    1. De fyller ju lite olika funktion.

      Delete
  2. En bok i taget här, men undantaget kan vara noveller.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hur gick det till att frågan började handla om parallell-läsning istället för om hur länge en tar paus mellan en bok och nästa? :)

      Delete
  3. Jag läser oftast bara en skönlitterär bok åt gången.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag också, i idealfallet, men ibland kommer verkligheten emellan

      Delete
  4. Flera på samma gång här med :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men jag vill alltså understryka att det är för att jag är nödd och tvungen, inte för att jag VILL läsa flera böcker samtidigt

      Delete
  5. Ja flera samtidigt är toppen, inte alltid man känner för en relationsroman, då hoppar jag på deckaren istället.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det problemet har jag inte, jag hoppar sällan på deckare :)

      Delete
  6. Lagom slalomläsning är bäst, jag kan bara hantera max ett par och de måste vara rätt olika stil på för att resultatet ska bli lyckat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det håller jag med om! Jag fick problem med det nyligen, vårt högläsningsprojekt är på tyska och när jag började på en ny tyskspråkig huvudbok med liknande språkstil slog det slint i huvudet och jag var tvungen att pausa huvudboken för att läsa den under perioder utan högläsning för att inte bli förvirrad. På engelska och svenska är det lättare att hålla isär parallella berättelser dock.

      Delete
  7. Jag startar också direkt! Trevlig midsommar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja varför skjuta upp till morgondagen det som kan läsas redan idag

      Delete
  8. Trevlig midsommar Sanna! Ha en härlig helg! :)

    ReplyDelete
  9. Läser två böcker samtidigt, en i köket och en i sovrummet och börjar på ny så fort en är färdig. Glad midsommar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är en bra strategi - alltid en bok inom armlängds avstånd. Alternativet är väl att alltid gå med ryggsäck eller kläder med fickor i pocketbokstorlek

      Delete
  10. Jag har oftast bara en bok i gång, vissa perioder blir det annorlunda och då har jag ju ingen paus mellan böckerna. Men annars varierar tiden lite :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, det är ju lite olika med tid och ork och andra faktorer. Och somrarna blir ofta lite speciella, särskilt om det finns resor inplanerade

      Delete
  11. Vill läsa en åt gången, men det är inte alltid det blir så!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis, intention och verklighet går inte alltid hand i hand

      Delete
  12. Akkurat sånn er jeg også :) Tusen takk for titten hos meg i dag :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alltid kul att hitta nya bokbloggar! Glad midsommar (i förskott)!

      Delete
  13. Ibland blandar jag så jag läser en deckare en på engelska och sen en typ roman eller någonting :) Slalomläsning men fastnar då oftast i en genre oxå så jag försöker skärpa mig så jag inte har så många böcker på gång samtidigt :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. För många liknande böcker gör att det blir svårt att hänga med i handlingen

      Delete
  14. Jag läser böcker en och en, men har normalt redan funderat ut vilken som blir nästa bok när jag är i slutet av en bok. Normalt säger jag, för just nu är jag i en lässvacka som jag hoppas komma ur snart!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har också nästa bok redo i min fina läshög på sängkanten.

      Delete
  15. Kedjeläser också glatt och har ganska ofta ett par igång, en på läsplattan, ibland en fysisk och en ljudbok. Känns bra så :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. De fyller olika funktioner och läses på olika ställen, det är ju praktiskt så, jag inser det också

      Delete
  16. Jag börjar oftast direkt men nästa bok också.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, för det är så svårt att hålla sig!

      Delete
  17. Slalomläser mer nu sedan jag börjat bokblogga. Vissa böcker kräver det och ibland är det en rent praktisk fråga som att jag kanske läser i takt med någon annan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, bokklubbar och bokbloggutmaningar ställer ibland till det i min läslista också

      Delete
  18. Mina bokmärken brukar hamna ovanpå nästa bok jag ska läsa, som jag ofta i förberedande syfte låter ligga framme, även om jag kanske inte börjar med en gång.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, det är en symbolhandling att flytta över bokmärket, även om det inte betyder att en slår upp boken och börjar sluka alldeles genast. Som att markera revir ungefär

      Delete