Friday, June 13, 2014

Fredagsfråga: sommarläsning

Annikas fredagsfråga och Lyrans tematrio undrar: Vad tänker du läsa i sommar?

För, ja just det, hemma i Sverige börjar ju semestrar och skollov redan! Vi har en månad kvar innan ledigheterna börjar här nere i Europa.

Men det var ett sidospår, för visst har jag tänkt läsa i sommar, oavsett när den infaller.

Till exempel har jag ett par intressanta titlar ur den feministiska litteraturkanonen på vänt: Min mosters migrän och Vilda svanar tänkte jag läsa snart.

Därefter blir det en radda franskspråkiga nobelpristagare, närmare bestämt André Gide, Claude Simon och Romain Rolland. Förutsatt att jag lyckas få fatt i dem på mitt lokala belgiska bibliotek. Jag har inte bestämt mig för om jag ska läsa Sartre på franska eller svenska än så han får vänta.

Sedan skaffade jag faktiskt ett ex av årets "Stockholm läser"-bok, nämligen P C Jersilds Barnens ö. När ska den läsas om inte på sommaren?

Och så finns ju så mycket annat intressant i läshögen: Barbara Kingsolver, Julian Barnes, Juli Zeh, Mark Haddon...

Det kommer nog inte gå någon läsnöd på mig.

34 comments:

  1. Det finns så mycket man vill hinna med att läsa, oavsett årstid :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, och så lite tid, oavsett årstid

      Delete
  2. Aha intressant att övriga europa har sommarlov senare men så kort sommar som vi har så behöver vi ha den exakt när den är :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja absolut! Jag tänkte föreslå för min chef att jag, i en anda av multikulturalism, kunde få börja mitt sommarlov när den svenska sommaren börjar och sluta semestern när den kontinentaleuropeiska sommaren slutar, men jag vet inte om han kommer gå med på det.

      Delete
  3. Jag går på sen semester i år, går i augusti så det kommer vara en efterlängtad semester :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den som väntar på något gott får alltid vänta en jäkla lång tid

      Delete
  4. Jag hoppas verkligen att sommaren är längre än de futtiga veckor de flesta människor har semester :)

    ReplyDelete
  5. Vilda svanar har jag läst och jag gillade den!

    ReplyDelete
  6. Jag går inte på semester förrän i juli, men jag undrar om inte sommaren ändå ska anses börja ;-)
    Vilda svanar läste jag på påsklovet, den var intressant men en riktig tegelsten.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, sommar och semester är ju tyvärr inte synonymer. Men visst går årstiderna mer ihop här nere än hemma i Sverige, det känns inte alls lika tydligt. Sommarvärme har vi ju haft till och från sedan i april...

      Delete
  7. Jaså är det så mycket senare, ja jag går på semester i juli.
    Känner inte igen någon av böckerna.
    Mia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Min semester börjar i mitten av juli och det anses tidigt här :)

      Delete
  8. Vilda svanar var en av de första böckerna jag läste om Kina, men långt ifrån den sista, och den gjorde väldigt starkt intryck på mig. Jag har funderat på om det är dags för omläsning...

    ReplyDelete
  9. Det blir intressant att höra vad du tycker om Min mosters migrän... jag höll på att bli galen på den men vet att många tycker att det är ett mästerverk :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det jag börjat på tycker jag är intressant, många tänkvärda iakttagelser, men mästerverk skulle jag inte precis kalla det

      Delete
  10. Många intressanta titlar som du vill läsa!

    ReplyDelete
  11. Min mosters migrän och Barnens Ö har jag läst, och gillat båda!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Roligt! Jag gillade också migränboken, recension kommer snart.

      Delete
  12. En hel del intressanta författare där :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, en vill väl inte läsa tråkmånsar heller (ööh, utom Romain Rolland alltså)

      Delete
  13. Barnens ö vill jag också läsa, undrar om den inte står här i hyllorna någonstans...

    ReplyDelete
  14. Barnens Ö är en perfekt sommarläsningsbok :).

    ReplyDelete
  15. Åh, Barnens ö var det åratal sedan jag läste.

    ReplyDelete
  16. Det verkar som du har full koll på din sommar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Receptet för lycka är en ständig och stor bokhög vid sängen

      Delete
  17. Vilda svanar hoppas jag också på att läsa snart. Har hört mycket bra om den. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag blev intresserad när Chang intervjuades i Babel, och så är den ju med i feministiska litteraturkanonen också

      Delete