Sunday, June 8, 2014

En analys av EU-valet

Det har tagit mig två veckor att återhämta mig efter EU-valet och insikten att nästan tio procent av de som röstade i Sverige valde att lägga sin röst på ett öppet rasistiskt parti (nota bene: det hade räckt att ca var fjärde soffliggare hade tagit sig iväg och röstat på ett demokratiskt parti så hade babiandemokraterna bara fått ett istället för två mandat i Europaparlamentet - kom inte och säg att det är en opolitisk handling att röstskolka!)

För att reda ut vad detta nu kommer innebära för Europa har jag bjudit in två expertkommentatorer till bloggen. Låt se vad de har gjort för analys:

- Välkomna hit, Sauron och Tintin! Om vi börjar med dig, Tintin - du var ju rasist i din ungdom. Hur känns det att se de idéerna få en renässans igen idag?

- Nej, det känns inte bra. Jag var ung och dum, okunnig och omogen. Men jag kom till insikt när jag reste runt lite mer i världen och förstod att människor är människor med samma tankar och känslor, oavsett var de bor eller hur de ser ut.

- Så vad kan göras för att få fler att vidga sina vyer och sin empati?

- Jag tycker att alla borde prova att bo minst ett halvår utomlands. Den som vet hur det är att försöka ta sig fram på ett språk man inte behärskar kommer förhoppningsvis ha mer förståelse för att de som flyr till Europa inte talar våra språk flytande från dag ett. Och så får man se att det finns flera sätt att leva sitt liv på och det belgiska - eller svenska - är inte alltid bäst, bara ett i mängden.

- Tack, Tintin! Då vänder jag mig till dagens andra gäst, Sauron. Du hör ju till den onda sidan, hur tänker du kring valresultatet?

- MOHAHAHA! ALLA SKALL DÖ! Sauron skall åter härska när Mordors styrkor nu marscherar in i Europaparlamentet. Kunde jag bara få tag i min fina ring också så skulle ni alla få se på en andra förintelse.

- Ja, du har ju varit en frontfigur just för oheliga allianser - medan de fria folken i Midgård gärna delar upp sig i enter för sig och dvärgar för sig så samlar du alla möjliga monster oavsett etnicitet. Men kan hatet mot främlingar verkligen vara en förenande faktor, främlingar emellan?

-  Alltså, jag lyckades ju snärja den där riskkapitalisten Saruman i ett så kallat "samarbete över nationsgränserna" men det var ju aldrig menat att han skulle få någon verklig makt. Det är väl så Front National tänker om era "Sverigedemokrater" också. Jag ska berätta en hemlighet, det är praktiskt att omge sig med riktigt puckade medarbetare som inte fattar när de blir grundlurade. Och då tänker jag att SDs parlamentarikerkandidater ligger bra till som attraktiva partners för de lite slugare rasistpartierna nere i Europa.

- Mycket intressant analys. En sista fråga till Tintin då: kommer rasismen att segra i Europa?

- I det långa loppet, nej. Jag är optimist. Titta bara på mig, jag utvecklades från oskuldsfull dumsnut till en förkämpe för mänskliga rättigheter. Om jag kunde det så kan väl andra också. Det handlar bara om mer kunskap, mer mellanmänskliga möten och om civilkurage hos alla oss som står på förnuftets sida.

- Tack Tintin och Sauron och tack till alla våra lyssnare. Missa inte nästa veckas sändning. Ner med rasismen.

2 comments: