Sunday, June 22, 2014

Belgiska bibblan och en beauceron

Visst finns det bra belgiska bibliotekarier. Nu har jag fått äta upp mina tidigare dubier... För den här gången var det jag som trasslade på lokala bibblan!
Det ouppfostrade hundmonstret var med mig och eftersom det sprang omkring barn utanför biblioteket tordes jag inte lämna hunden ensam ute (hon är jätterädd för oförutsägbara barn och det går inte att garantera att hon inte skrämmer dem tillbaka om de springer fram till henne) men eftersom det inte brukar vara något problem i Belgien tog jag med henne in. Två kvinnor satt i receptionen, de sa att det gick bra om det bara var en snäll hund.

De här bibliotekarierna var lite mer kompetenta än den unge mannen utan krishanteringsförmåga som jag träffade sist. Inom tio minuter hade jag fått alla tre franska nobelpristagarna jag var ute efter! Varav två ur magasin. Fast bibliotekariekvinnan bara skakade på huvudet åt mig när jag frågade efter de här stofilerna.

Under hela den här tiden satt Tassahunden så snällt vid min sida, men när det blev dags att betala tröttnade hon och började hasa baklänges tills kopplet tog slut. Jo, för det kostar att låna böcker i Belgien. 25 cent per bok. Det blev ett himla hallå att hitta växel åt mig. Den luttrade matten tyckte att hunden fick skylla sig själv som fick det obekvämt och fortsatte oberört vänta vid kassan.

Tills en biblioteksbesökare kom framspringande och tyckte synd om hunden som höll på att kvävas och spottade och fräste som en annan kobra längst bort i kopplet. "Den får väl sluta dra så mycket då" tyckte jag. Det tyckte inte personen. Hen tyckte jag var en förfärlig matte. Och ställde till ett sådant rabalder att bibliotekarien stressat sa "vi struntar i betalningen, betala nästa gång, bara gå nu innan personen där får hjärtsnörp".

Det är alltid dramatik på mitt bibliotek, jag måste nog gå dit oftare. Om inte annat så för att betala tillbaka min skuld på 75 cent.

1 comment:

  1. Åh, hundar verkar ha hög status i Belgien! Den människan skulle ha dånat när min mamma häll någon av katterna i svansen och sen bara tyckte att de skulle sluta dra så mycket så skulle allt vara OK för dem... Om nu katter har hög status i Belgien, det är ju inte lika vanligt...

    ReplyDelete