Tuesday, May 6, 2014

Tematrio: krig och elände

Lyrans tematrio denna vecka handlar om krigets fasor.

Krigsskildringar finns ju i massor! Jag ger ett hedersomnämnande till Illiaden och ger mig sedan raskt in i triotipsandet:

Väinö Linna, Okänd soldat, är en ohygglig berättelse om unga rekryter som är ute i blöta träskmarker och kall snö under finska fortsättningskriget mot Ryssland, 1941-44. Inga förskönande nationalistiska slogans, bara elände, kallbrand, dåliga rationer och synen av en vän som sprängs i bitar. Detta är en mycket viktig och mycket läsvärd bok, det bästa manifestet för pacifism som hade kunnat skrivas.

Chimamanda Ngozi Adichie, En halv gul sol handlar om ett par tvillingsystrar som genomlever Biafrakriget i Nigeria. Otäckt, otäckt och strålande väl berättat. Om våldtäkt som vapen, om familjer som hamnar på olika sidor stridslinjen och om vad som händer när gamla hierarkier ställs på huvudet och kaos bryter ut.

Slutligen, Erich Maria Remarque, På västfronten intet nytt, om de fasansfulla och hopplösa skyttegravarna i första världskriget. En ung grabb skickas ut som bårbärare och lär sig ljuga, stjäla och gömma sig, det vill säga: överleva. Om hur människor i krig snabbt blir avtrubbade och om det nödvändiga i att avhumanisera fienden. Fast att båda sidors arméer består av lika rädda, osnutna pojkmän.

Om folk kunde ägna sig mer åt att läsa skulle färre krig hinnas med. Så det så.

18 comments:

  1. Tre böcker jag inte läst. Tack för tips! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns många böcker i världen, roligt att få tipsa om några av dem

      Delete
  2. En halv gul sol gillade jag mycket! Okänd soldat har jag alltid dragit mig för att läsa, just för att det verkar så tröstlöst... men viktigt förstås, du har rätt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är en fascinerande historia och väldigt bra berättad, så den känns lättläst trots allt det jobbiga. Ge den en chans!

      Delete
  3. Har läst alla tre, favoriten av de tre är Okänd soldat.

    ReplyDelete
  4. Tänker på en av skyltarna som motdemonstranter höll upp vid nazistmarschen i min hemstad den 1 maj, "Läs en bok". Ett bra tips!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket bra tips. Ofattbart att de är ute på gatorna och trampar igen, och att deras kompisar i kostym kom in i riksdagen.

      Delete
  5. De två första måste jag läsa. Har hört så mycket bra om dem.

    ReplyDelete
  6. En halv gul sol har jag tvekat om rätt så länge, den verkar så hemskt men alla krig är ju det. Jag får nog bita ihop och läsa den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men den är så mycket mer än bara hemskheter, det handlar mest om mellanmänskliga relationer och det är jätteintressant. Jag lovar, det är värt det. De flesta kriminalromaner är blodigare och vidrigare med hemska detaljer...

      Delete
  7. Okänd soldat står oläst i bokhyllan sen typ 20 år tillbaka. Är nog dags...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag trodde den skulle vara tung och svår, men trots ämnet är den faktiskt väldigt lättläst eftersom det är ett bra berättartempo och en intressant handling.

      Delete
  8. Detta är tre böcker som jag inte läst men vill läsa!

    ReplyDelete
  9. Trots (eller kanske på grund av) att jag både gjort lumpen och jobbat i försvarsmakten så är inte krig det jag helst läser om. Det här var en svår triss för mig att lösa, men du lyckades bra!

    ReplyDelete
  10. Kände bara till den sista, men inte läst någon. Tack för tipsen!

    ReplyDelete
  11. Okänd soldat och På västfronten intet nytt har jag länge tänkt läsa. Och En halv gul sol kom jag halvvägs igenom innan jag fastnade i något annat och aldrig hittade tillbaka. Dags att ta tag i det där nu, känner jag.

    ReplyDelete