Tuesday, May 13, 2014

Tematrio: familjekrönikor

Veckans trio går på temat familjekrönikor. Ska man nämna Buddenbrooks? Familjekrönikornas familjekrönika. Nej, jag tror att jag tar tre andra:

Salman Rushdie, Morens sista suck är en av mina favorittitlar bland Rushdies många romaner. Den är rolig, skruvad och absurd, om en galen indisk familj i kryddbranschen. Slutet går helt överstyr, men fram tills dess är detta en egensinnig, humoristisk bok med ett alldeles eget, mycket färgglatt språk.

Majgull Axelsson, Slumpvandring, om tre generationer kvinnor som inte haft det lätt. Om livet i fattiga arbetarhem, om skam och skuld och flickors utsatthet i olika tider (tiderna förändras, de sexuella övergreppen består).

James Clavell, Tai-pan, är en enormt spännande bok, tyvärr med actiongenrens usla, usla sexscener. Men oerhört fängslande om maktspelet kring grundandet av Hongkong och fejden mellan två familjeföretag som slåss om kontrollen över tillgångar, handelsrutter och insiderinformation. Clavell är mest känd för Shogun som är ett mästerverk, men Tai-pan har minst lika smarta intriger och oväntade vändningar. Tai-pan täcker in två generationer, sedan följer de fristående fortsättningarna Gai-jin och Noble house om Tai-panens ättlingar.

10 comments:

  1. Nya titlar (men inte författare) för mig! Tack för tipsen :)

    ReplyDelete
  2. Här har jag inte läst någon. Men jag har tänkt att jag ska läsa Majgull Axelsson och James Clavell någon gång i framtiden.

    ReplyDelete
  3. Usla sexscener i annars bra böcker är en plåga. Majgull Axelssons bok låter verkligen intressant.

    ReplyDelete
  4. Sho gun har jag ju läst, älskade tv-serien när den gick. Annars var det idel nya titlar.

    ReplyDelete
  5. James Clavell... Ja, honom läste jag ungefär när jag läste Törnfåglarna, under min läsnings storhetstid kring 1990. Plötsligt dyker det upp titlar jag totalt glömt bort, tack vare tematrion.

    ReplyDelete
  6. Clavell gillar jag och läste alla när de var aktuella. Fast nu kom jag inte ihåg vilka av dem som var släktkrönikor, så jag valde andra till trion...

    ReplyDelete