Saturday, May 24, 2014

Besvikelser i slutet?

Veckans bokbloggsjerka ställer frågan: har du någon gång läst en bok vars slut gjorde dig besviken?

JA!

Massor. Till exempel de här:

Siri Hustvedt, Sommaren utan män. Huvudpersonens man sticker med en yngre kvinna. Feministisk roman om kvinna som reser sig ur en kris följer. Men slutet är ett nederlag för mänskligheten.

Salman Rushdie, Morens sista suck. En i övrigt bra bok men slutet urartar helt och hållet, från att ha varit en burdust humoristisk familjeskröna blir det James-Bond-action på slutet och det passar inte alls in. Varifrån får författare idén att slutet måste vara ett händelsecrescendo med extra allt? Är det en Hollywoodsjuka?

Hari Kunzru, Gods without men. Hela boken var en besvikelse och den enda anledningen att jag läste ut den var att jag ville veta hur författaren skulle rädda det hela på slutet - vilken förklaring läsaren skulle få till den osammanhängande berättelsen. Svar: författaren räddade ingenting. Ett uselt slut på en usel bok och redaktören som lät trycka skiten borde plocka skräp längs vägkanterna i tre månader för att gottgöra sina medmänniskor.

Peter Hoeg, Fröken Smillas känsla för snö. Den i övrigt både stilfulla och spännande deckarthrillern går helt bananas på slutet med rymdstenar, dödliga monstermaskar och jättejätteonda skurkar som hotar att förinta hela världen.

Håkan Nesser, Himmel över London. Vilket är desto jobbigare eftersom jag oftast gillar Nesser! Han skriver ju jättebra, för det mesta. Men Himmel över London är frustrerande knäpp och slutet gör minsann ingen människa glad. Läs Kim Nowak badade aldrig i Genesarets sjö istället, den är oändligt mycket bättre.

23 comments:

  1. Åh, jag som älskade slutet på Himmel över London :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så bra för Nesser att någon gör det

      Delete
  2. Man blir så arg när en bra bok urartar i slutet!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är onödigt, precis när förväntningarna är som högst

      Delete
  3. Ler stort åt dina sågningar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så bra! De kanske urartar lite på slutet

      Delete
  4. Gods without men låter som en riktig pärla! ;)

    ReplyDelete
  5. Har inte läst någon av de böcker du blev besviken över.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fast nu vill jag understryka att i fyra av de fem fallen jag nämnde ovan är det inte boken utan bara slutet jag blev besviken på! I inget av fallen tyckte jag efteråt att det inte hade varit värt att läsa resten av boken. Jo, kanske med Håkan Nessers.

      Delete
  6. Oj här fanns flera exempel. Har inte läst någon av dem men kunde inte låta bli att le åt dina sågningar. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Varför är det lättare att skriva med alla färgpennorna när man sågar än när man hyllar en bok?

      Delete
  7. Jag har aldrig lyckats läsa klart Fröken Smilla men det låter ju som om jag kanske inte ska lägga ner någon särskild tid på den dårå ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo! Gör det! Men var beredd på att slutet är ett Hollywoodslut.

      Delete
  8. Inte läst någon av dessa böcker, inte ens någon av författarna om jag inte fått en minneslucka just nu. Får väl satsa på att ge mig på någon av deras andra böcker när jag gör det :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kunzru är verkligen inte värd att lägga tid på, men de andra är bra trots de lite märkliga sluten. Så du kan gott ge dem en chans ändå!

      Delete
  9. Verkar som du hittat flera exmpel på när dom byter genre dom sista kapitlen.
    Varför inte testa åt andra hållet. James Bondaktion som slutar i familjeskröna. Sista filmen Skyfall var ju lite åt det hållet och det funkade ju :)

    ReplyDelete
  10. Extra allt i slutet på böcker tycker jag inte är så kul. Men själv kom jag inte på enda bok som jag inte gillat slutet på. Beror nog mest på ett dåligt minne.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om resten av boken var bra är det ju trevligare att bara minnas det! Jag måste oftast gå ett par varv fram och tillbaka framför bokhyllorna innan jag kommer på veckans fredagsjerkasvar.

      Delete
  11. Haha, har inte läst någon av böckerna du skriver om, men nu blev jag nyfiken på att uppleva dessa katastrofslut. :)

    ReplyDelete
  12. Hmm, Himmel över London ligger i min att läsa hög... Och jag är inte så överdrivet förtjust i Nesser i vanliga fall, få se vad jag tycker om den...

    ReplyDelete