Friday, May 2, 2014

Bästa boken hittills i år?

Annikas fredagsfråga idag lyder: Vilken är den bästa boken du läst hittills i år?

Tyvärr har jag klockat in få tiopoängare i år. Jag vet inte om jag blivit mer kräsen eller om jag valt fel böcker. Missförstå mig rätt, jag har läst många bra böcker. Bara väldigt få geniala.

Efter en stunds grubbel kommer jag fram till följande topp-tre:

1. Tove Jansson, Meddelanden
2. Nina Bouraoui, Pojkflickan
3. Jasper Fforde, The well of lost plots

Och året är ju långt från slut, kanske ligger de geniala böckerna redan i min läshög?

39 comments:

  1. Men titta, en Jasper Fforde. Jag måste nog ta tag i det där med att hitta resten av böckerna om Thursday Next :)

    ReplyDelete
  2. Jag tror man blir mer kräsen det finns många bra böcker ju. Varför läsa dåliga?.
    Mia

    ReplyDelete
  3. Jag har blivit mer kräsen vad det gäller en författares förmåga att behandla språket.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag orkar inte med slarv, det stör min läsning för mycket

      Delete
  4. Jag tycker oxå att man inte har riktigt hittat den där super boken som har allt, man kanske blir mer kräsen för varje bok man läser.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eller har börjat ha för höga krav?

      Delete
  5. Ingen av dessa har jag koll på sedan tidigare så tar till mig lite nya tips! :)

    ReplyDelete
  6. Läste första boken av Jasper Ffordes Thursday Next för en vecka sen. Hade ganska svårt för den :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. De är... intensiva... Men jag skrattar mer åt dem än åt någon annan bokserie. Tror däremot inte man ska läsa flera på raken, lite paus emellan är nog nödvändigt.

      Delete
  7. Lite nya tips för mig, tack för det. Trevlig helg!

    ReplyDelete
  8. Jag tror att jag också blivit mer kräsen än tidigare. Läser man mycket börjar man väl till sist veta vad man vill ha och vad man inte vill ha. Tack för boktipsen, flera okända för mig. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visst är det så! Även om det ibland kommer trevliga överraskningar,

      Delete
  9. Har inte läst någon av de här, tack för tipset!

    ReplyDelete
  10. Jag måste verkligen fortsätta läsa Ffordes serie. De står ju i bokhyllan och väntar på mig...

    ReplyDelete
  11. Samma för mig, ingen tiopoängare än. Vi får hoppas att den kommer snart!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den som väntar på nåt gott?

      Delete
  12. Jag känner att jag måste stifta bekantskap med Fforde. Tack för påminnelsen! :) Trevlig helg!

    ReplyDelete
  13. Tycker mycket om Tove Jansson, men Meddelanden är en ny titel för mig. Måste kollas upp! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är en novellsamling, lite självbiografisk och väldigt bra

      Delete
  14. Jasper Fforde är en författare jag måste se till att stifta bekantskap med. Hans böcker verkar väldigt underhållande :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oerhört - för en boknörd i alla fall

      Delete
  15. Jag har haft en himla tur i år :-)
    Var faktiskt ingen på din lista som jag läst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tove Jansson kanske kan vara något till listan då?

      Delete
  16. Det var helt nya böcker för mig, får kolla upp :)

    ReplyDelete
  17. Tycker om Tove Jansson, men den boken har jag inte läst. Inte dina andra böcker heller.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag hade aldrig hört talas om den, men så trillade jag på den på ett antikvariat och vips var jag en bok rikare

      Delete
  18. Inga jag läst, tack för tipset.

    ReplyDelete
  19. Jag har Meddelande i bokhyllan, låter bra att den kommer med i top 3!

    ReplyDelete
  20. Ibland hittar man inte jämt en bok som är på topp, tycker vi måste ställa oss den här frågan igen i slutet av året och se hur svaren förändras! :D

    ReplyDelete
  21. Fforde är en ny favorit hos mig.

    ReplyDelete
  22. Massor av tips, jag har inte läst nån av dem!

    ReplyDelete