Wednesday, April 23, 2014

Världsbokdagen

Glad världsbokdag!

Det måste erkännas, jag har läst med väldigt dålig geografisk spridning hittills i år. Bara europeiskt och US-amerikanskt. Det enda jag läst som med lite god vilja kunde kallas utomeuropeiskt är fransyskan/algeriskan Nina Bouraoui. Hon skriver fantastiska små böcker om identitet, roller och om att växa upp som annorlunda. Läs till exempel den strålande lilla kortromanen Pojkflickan! Underbara skildringar av Algeriets vackra medelhavskust.

Bland europeiska författare har jag i år prickat in Sverige, Finland, Norge, Storbritannien, Spanien, Frankrike, Tyskland, Belgien, Schweiz och Holland.


Men dagen till ära ska jag väl ändå bidra med några tips från den större världen, nu när Lyran frågar så snällt:

Wole Soyinka är så  mycket mer än en fantastisk frisyr. Han har också skrivit en faslig massa pjäser, böcker och poesi. Självbiografin Aké är väldigt fin och bitvis hemsk, den handlar mycket om hur litteratur och läsning kan rädda liv. Men dessutom måste jag faktiskt nämna Soyinkas fantastiska frisyr. Den är ännu finare live än på foto, jag såg den på en magisk poesiuppläsning med Soyinka när jag bodde i Heidelberg för länge sedan.

Gao Xingjian har jag tänkt läsa mer av men det har liksom aldrig blivit av. Jag läste One man's bible som eventuellt finns på svenska också om jag minns rätt. Storslaget och välberättat, tyckte jag i alla fall då. Vad Xingjian har för frisyr vet jag inte.

Alexandr Solzhenitsyn är helt otrolig, att kunna skriva en hel bok om en enda dag i en människas liv utan att det blir töntigt eller tråkigt är en bedrift. En dag i Ivan Denisovitjs liv är desto hemskare eftersom Solzhenitsyn själv genomlevde en hel del av just den där typen av fångläger i Gulag. Han har (hade) också ett mycket märkligt skägg.

Mycket nöje!

21 comments:

  1. En novellsamling har det blivit av Gao Xingjian, När jag köpte ett spinnspö åt farfar. Mitt intryck var blandat men det jag gillade tyckte jag å andra sidan mycket om.

    http://bokmoster.blogspot.se/2009/07/jorden-runt-asien.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åhå, intressant, tack för tipset!

      Delete
  2. Jag har också mest läst litteratur från de engelskspråkiga länderna och hade inga direkta asiatiska eller afrikanska favoriter att presentera - vill ju inte ta med böcker jag ogillat ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag brukar nog läsa mer blandat än vad jag har gjort i år. Jag vet inte riktigt vad som har hänt...

      Delete
  3. Det blir lätt att de flesta böcker härstammar från USA eller Europa. Tur då att det är delar av världen det med... ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sant! Men jag blir lite rädd att missa något spännande någon annanstans ifrån.

      Delete
  4. Man borde pricka av länderna man läser så man breddar sig lite grann.
    Av dina har jag bara läst av den sista.
    Mia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Somliga bokbloggare gör ju sådana där ambitiösa jorden-runt-utmaningar. Men jag hinner som inte med det.

      Delete
  5. En dag i Ivan Denisovitjs liv läste jag för många år sedan och tyckte mycket om. Men jag blev väldigt besviken på författarens inställning till sovjetimperiets sönderfall. Han är väldigt nationalistisk.

    ReplyDelete
  6. Jag läser nog ganska brett rent geografiskt också förutom att jag också hoppar mellan genréerna. Solzhenitsyn kan vara väldigt tung att läsa (speciellt Gulag arkipelagen)

    ReplyDelete
  7. Vilka Belgiska författare ska man läsa? Helst kvinnor för min del. Har bara läst en, Kitty Crowther, och hon är ju barnboksförfattare...

    ReplyDelete
  8. Har inte läst någon av dina. Tack för tipsen!!

    ReplyDelete
  9. Kul med värdslitteratur. Det finns så mycket att välja bland, jag har bara läsa Soyinka av dina tips och Aké - barndomsåren tycker jag mycket om.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Han var väl värd sitt nobelpris.

      Delete
  10. Fick också tipsa om "gamla" böcker. Två tredjedelar av årets böcker är från Usa för mig, men så länge de är bra så är jag nöjd :)

    ReplyDelete
  11. "En dag i..." läste jag när jag gick i gymnasiet, jag tyckte den var otroligt bra!

    ReplyDelete