Tuesday, April 15, 2014

Tematrio: deckare

Lyran frågar efter deckartips eftersom det är påsk och av någon underlig anledning får folk deckardille kring påsk. (Inte jag! Jag läser Madame Bovary.)

Men tre tips på deckare kan jag väl skrapa ihop, nämligen de gamla roliga pusseldeckarna. Lang och Christie känner ni allihop redan till men har ni läst...

...Bo Balderson, Statsrådet och döden. Bo Balderson är en pseudonym som, så vitt jag vet, aldrig har avslöjats. Hen skrev en serie storsatiriska deckare med stor insiderkunskap om regeringskansliet under åren 1968-1990. Böckerna är oerhört skruvade och fantastiskt roliga, kanske särskilt för den som liksom jag själv jobbar i offentlig förvaltning. Och lite jobbiga ibland när de blir alltför intensiva.

...Dame Ngaio Marsh, When in Rome. Marsh var den nyzeeländska deckardrottningen som tävlade med Christie och Sayers och vars kännetecken är en stor dos måleri och konstnärskap inblandad i varje mordgåta. I flera av böckerna är en målning den avgörande ledtråden för att avslöja boven.

...Stieg Trenter, Som man ropar. Inte för att intrigerna är så speciella eller karaktärerna så trevliga, utan för att detta är böcker proppfulla med mat.

Slutligen vill jag hedersomnämna Ture Sventon samt påpeka att Ellery Queens gamla polisdeckare är fruktansvärt rasistiska och Raymond Chandlers "hårdkokta" deckarserie framför allt är en stor mängd sexistisk misogyni.

22 comments:

  1. Bo Balderson, han börjar bli bortglömd- men hans böcker har jag (som egentligen inte gillar deckare något vidare) faktiskt läst. De var riktigt roliga. Jag minns en som hade handlingen förlagd till någon typ av hälsohem...

    Påsken firar även jag helt deckarlös :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. De är roliga! Kanske är de bästa deckarna de som egentligen inte är deckare utan bara låtsas vara det.

      Delete
  2. Bo Baldersson tyckte jag verkligen om. Där kunde Fredrik Backman &co lära sig lite om hur man skriver roligt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, ja kanske det... men jag gillar Backmans blogg

      Delete
  3. Stieg Trenter var längesedan jag läste, får nog leta fram i bokhyllan.
    Mia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag brukar plocka på mig Trenter och Lang om jag går på loppmarknader, det är bra sommarlovsläsning

      Delete
  4. Bo Balderson hade jag nästan glömt. Har läst några av hans böcker för länge sedan. Trenter var det också många år sedan jag läste sist. Dags att läsa dessa herre igen.

    ReplyDelete
  5. Chandler är bra, men rasismen oförlåtlig. Vad gäller Queen fixar jag inte hans kvinnosyn. Den är förfärlig. Alla kvinnor gråter eller svimmar eller både ock. Ngaio Marsh måste jag läsa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, usch för den tidens rasistiska sexistiska idiotböcker. "Hårdkokt" är inte en komplimang, den beskrivningen är ett varningstecken.

      Delete
  6. Ett enda litet namndropp och jag blev sugen på semlor... Bara att hålla ut till nästa år, suck.

    ReplyDelete
  7. Heja Ture Sventon! Nu blev jag sugen på temlor :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. All makt åt Ture, vår befriare. Eller vänta nu...

      Delete
  8. Inga jag läst, tack för tipsen :)

    ReplyDelete
  9. Intressant med din analys på slutet! Att så mycket blir ursäktat för att det är s.k "hårdkokt".
    Ture Sventon ska inte glömmas bort. Dags att återupptäcka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, det finns mycket skit därute. Men Ture Sventon väger upp en hel del

      Delete
  10. Trenter har jag tänkt testa länge men det har inte blivit av...

    ReplyDelete
  11. Trenter slukade jag när jag var ung och precis upptäckt nöjet med deckare!

    ReplyDelete