Thursday, April 3, 2014

Spieltrieb - otäcka ungar

Juli Zeh är väldigt bra på att skriva otäcka historier. Jag läste Spieltrieb, en thriller i skolmiljö.

Det handlar om två  extremt överbegåvade och superintelligenta skolungdomar. De är smarta - men också emotionellt efterblivna på gränsen till psykopati. På lek börjar de testa sin förmåga att utöva makt över andra. Eftersom de inte har normala hämningar använder de sig gärna av hela registret hot-sex-våld, förutom vanlig manipulation. Det hela urartar till ett grymt spel med många offer.

De två huvudpersonerna är så extrema att de inte känns helt realistiska, men det är samtidigt det som ger boken sin drivkraft.

Ibland blir texten lite långrandig när superbegåvningarna ska dänga till varandra om vem som vet mest om Nietzsche. Men oftast är det mycket, mycket spännande.

***
Läs också:
Bokmoster om Kafka
Ingrid om Familjen Bertini

4 comments:

  1. Thriller i skolmiljö- det ger alltid otäcka associationer. Juli Zeh är en spännande författarinna (i många bemärkelser) och jag ska försöka göra som du- läsa på originalspråket- så snart jag kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu har jag beställt ännu en Zeh, "Schilf", när jag nu ska hinna läsa den. Hon är bra!

      Delete
  2. Har ju en del förväntningar på den här efter Nullzeit, men blir inte avskräckt i alla fall :) Tack för din recension!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om du inte är alltför lättskrämd av psykologiska otäckheter ska du definitivt sätta upp Spieltrieb på läslistan.

      Delete