Tuesday, April 29, 2014

Slit och arbete

Lyrans tematrio denna vecka handlar om arbete, inför första maj. Jag har dålig fantasi på grund av sömnbrist så det enda jag kommer på idag är utvandrarserien av Vilhelm Moberg. Det är visserligen fyra böcker men det får duga...

Mobergs böcker handlar om arbete, arbete, slit och släp och knogande dagarna i ände. Först spettas det sten i magra småländska åkrar, sedan byggs det hus från grunden, plöjs enorma åkrar och röjs i skogen så det står härliga till. Karl-Oskar jobbar och jobbar och jobbar böckerna igenom, men inte är han gladare för det vid bokseriens slut.

Vi har det rätt bra nu för tiden, med betald semester, omkring åtta timmars arbetsdag och väldigt liten risk för svält, lungsot och indianöverfall.

19 comments:

  1. Nej indianöverfall har jag inte varit utsatt för, himla tur..Ja jämför man så har vi det bra men en del har det "himla" mycket bättre än andra.
    Mia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huvudsaken är väl att en själv är nöjd med det liv en lever, att jämföra sig med andra gör ju aldrig någon glad

      Delete
  2. Jag har läst de två första böckerna i Utvandrarserien. Gillade dem skarpt men kom mig aldrig för att läsa de två återstående böckerna. Men en kan lugnt säga att våra levnadsvillkor förändrats sedan 1850-talet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. De första två är de bästa i vilket fall!

      Delete
  3. Ett bra exempel på arbetarlitteratur tycker jag, även om arbetet i sig inte är så industrialiserat som man kanske förknippar begreppet arbetarlitteratur med i dessa böcker. Men ett slit var det!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Arbeteslitteratur kanske det skulle heta istället

      Delete
  4. Jag har alldeles nyligen läst Utvandrarna och längtar efter resten av tetralogin!

    ReplyDelete
  5. Har bara läst Utvandrarna men tänker läsa de andra så snart jag kan. Riktigt bra böcker.

    ReplyDelete
  6. Utvandrarserien är riktigt bra :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och väldigt relevanta just idag när migrationsfrågor plötsligt blivit storpolitik. Hade böckerna skrivits idag hade berättelsen slutat mycket annorlunda.

      Delete
  7. Jag har inte läst Utvandrarserien, men jag börjar bli alltmer sugen på att göra det :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vafalls! Tag genast närmsta buss till biblioteket.

      Delete
  8. Utvandrarserien är ett perfekt exempel för veckans tematrio! Slit och släp, men lite kärlek också ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den har nästan allt, den serien. Inklusive nya utgåvor med korsstygnsmönster på.

      Delete
  9. Replies
    1. Det finns mycket att ösa ur, om en säger så

      Delete
  10. Det är verkligen arbetarlitteratur, men jag har inte läst nån av böckerna...

    ReplyDelete