Monday, April 7, 2014

Lang-filmerna: avundsjuka istället för mordgåtor?

Vi har tittat vidare på de nya filmatiseringarna av Maria-Lang-deckare. De är bra underhållning, Tuva Novotny gör en perfekt Puck.

Men jag undrar - handlar böckerna verkligen så mycket om en svartsjuketriangel mellan Puck, Eje och Christer Wijk? Så minns jag dem inte alls. Apropå fredagens stormande bokbloggsfråga om moderna deckare - jag slås av misstanken att dagens producenter inte törs hålla sig till mordgåtan utan tror att tittarna tappar intresset om inte deckarhjältarna har kärlekstrassel.

Så tragiskt och så patetiskt. Hoppas det är en kortvarig trend i tiden.

2 comments:

  1. Jag har bara läst ett par böcker av Lang och det var så länge sedan, jag minns inte. Men det verkar ju inte otroligt att filmproducenterna lagt till lite kärlekstrassel för att de tror att tittarna vill ha sånt.

    ReplyDelete